چرا باید موزه رضا عباسی را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 27 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
موزه رضا عباسی

شاید بارها از بازار قیصریه اصفهان گذشته باشیم و به نقاشی سردرش که حالا به زحمت می‌شود از آن چیزی فهمید خیره شده باشیم. یا با نگاه کردن به نقاشی‌های کاخ عالی قاپو یا چهل‌ستون اصفهان به وجد آمده باشیم، بدون اینکه بفهمیم همه آنها کار رضا عباسی‌ست. حالا مجبور نیستیم تا اصفهان برویم و آن نقاشی‌های پررنگ و لعاب را ببینیم. در همین تهران و با سرزدن به موزه رضا عباسی هم میتوانیم مشابه آن کارها را ببینیم و به وجد بیاییم. در این موزه که به موزه ایران باستان کوچک هم معروف شده، از ظرف و سکه‌های باستانی تا خوشنویسی و نقاشی‌های جورواجور ارزشمند پیدا می‌شود.

موزه رضا عباسی کجاست؟

موزه رضا عباسی تهران

در خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان، ساختمان و تابلوی سبزرنگ این موزه را پیدا می‌کنید. این بنا سه طبقه است و هر طبقه آثار دسته‌بندی‌شده‌ای را به نمایش گذاشته. اسمش را هم از رضا عباسی که نقاش معروف دوره‌ صفوی بود، برداشته.

رضا عباسی که بود؟

کاخ چهلستون

این موزه به نام مشهورترین نقاش دوره‌ شاه عباس صفوی نام‌گذاری شده. پدر رضا عباسی هم مثل خودش هنرمند بود و در دربار شاه تهماسب صفوی برو و بیایی داشت.

رضا عباسی که اهل کاشان بود، هنر را با مکتب قزوین یاد گرفت. بعد با دقت در آثار هنرمندان اروپایی که خرید و فروش‌شان در اصفهان مد شده بود، سبک قزوین را به سبک اصفهان تبدیل کرد و به قول شاعر نقشی نو درانداخت.

در آن زمان برخلاف دوره‌ شاه تهماسب، نقاشی‌های بزرگ روی در و دیوار برای تزیین ساختمان‌ها خیلی طرفدار پیدا کرده بود. آقا رضا که به‌خاطر نزدیکی به شاه عباس رضا عباسی لقب گرفت، به اصفهان رفت. پرده‌های نقاشی زیادی کشید و به‌عنوان بهترین نگارگر دوران خودش شناخته شد.

بیشتر بخوانید: بهترین موزه‌های تهران

نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان

مهارت اصلی رضا عباسی در سیاه قلم بود. ولی استاد مینیاتور، پرتره و تزیین هم محسوب می‌شد. آثار آقا رضا عباسی را در شهرهای زیادی پیدا می‌کنید، مثل ایران باستان تهران، هرمیتاژ سن‌پترزبورگ، متروپولیتن در نیویورک و لوور پاریس.

تاریخچه‌ موزه رضا عباسی

در طی سال‌های گذشته این موزه، چند بار بسته شده و دوباره کارش را شروع کرده. در سال ۱۳۵۶ در ساختمانی که قبلا نمایشگاه مبل و دکوراسیون بود، افتتاح شد. ولی در فاصله‌ کوتاهی یعنی در سال ۱۳۵۷ دوباره تعطیل شد.

از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ در این موزه به روی مردم باز بود. ولی طولی نکشید که باز کارش به تعطیلی کشید. و از سال ۱۳۷۹ و بعد از بازسازی‌ای که روی آن صورت گرفت، دیگر روی تعطیلی به خود ندید.

این موزه چه بخش‌هایی دارد؟

موزه رضا عباسی

طبقه سوم

موزه‌ رضا عباسی سه طبقه دارد و شما از بالاترین طبقه گشتن را شروع می‌کنید. قدیمی‌ترین آثار پیش از اسلام را در طبقه‌ سوم می‌بینید. در این طبقه اشیای جالبی از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی در معرض دید قرار گرفته. روی این آثار طرح‌هایی از حیوانات و طبیعت می‌بینید، همان سبکی که در نقاشی‌های سردر بازار و کاخ چهلستون هم به چشم می‌خورد.

اگر به تاریخ و اشیای قدیمی علاقمند باشید، از این طبقه به‌سختی دل می‌کنید. کتابخانه و قسمت مرمت و نگهداری هم در همین طبقه‌ سوم قرار گرفته‌اند. در کتابخانه‌ حدود ۶ هزار جلد کتاب تاریخی و فرهنگی وجود دارد.  چند دوره روزنامه و مجله‌ قدیمی هم کنار کتاب‌ها قرار گرفته. بخش مرمت این‌جا یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت ایران است. حتی از موزه‌های دیگر هم کارهایی را به این‌جا می‌فرستند تا مرمت شوند.

طبقه دوم

وقتی بالاخره بتوانید به طبقه دوم برسید، با تالار اسلامی ۱ و ۲ روبرو می‌شوید. در تالار ۱ آثاری از ابتدای دوره‌ اسلامی تا سلجوقی وجود دارد. در تالار ۲ آثاری از سلجوقی، تیموری، صفوی تا قاجار جمع‌آوری شده. یک عالمه ظرف سفالی، وسایل فلزی، جواهرت و لباس در این طبقه پیدا می‌کنید که شما را به سفر در دل تاریخ می‌برد و حسابی سرتان را گرم می‌کند.

موزه رضا عباسی

طبقه اول

و بالاخره در طبقه اول تالار نگارگری و تالار خوشنویسی قرار گرفته. اگر کمی به خوشنویسی علاقه داشته باشید، تماشای این همه آثار حرفه‌ای و قدیمی از خط‌های ثلث، نسخ، محقق و نستعلیق واقعا لذت‌بخش است. جنس کاغذها هم با هم فرق دارد، از پوست حیوانات تا فرنگی و خانبالیغ بین‌شان پیدا می‌شود.

در تالار نگارگری روند تغییر و رشد هنر را تا سده‌ چهاردهم قمری می‌توانید بفهمید. بعضی از تابلوها متعلق به مکتب شیراز، نیشابور، اصفهان، قزوین، تبریز و هرات هستند.

نقاشی‌های رنگ روغنی که از دوره‌ قاجار به‌جا مانده، حسابی توجه‌تان را جلب می‌کنند، اما حساب نگاره‌های رضا عباسی جداست. تک نگاره‌ی مرد خلوت نشین و جوانی با پیاله‌ای در دست از شاهکارها هستند.

این را هم بگوییم که روی هم ۵۰ هزار اثر این‌جا نگهداری می‌شود، اما ۷۰۰ اثر به نمایش عمومی در آمده. بعضی از کارها هم در مناسبت‌های ویژه به نمایش درمی‌آید. دیگر این‌که آسانسور ساختمان مدت‌ها خراب بوده و سیستم سرمایش و نورپردازی مناسبی ندارد. عکاسی بدون فلش از آثار به نمایش درآمده هم آزاد است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خانه مقدم تهران

آدرس و زمان بازدید موزه رضا عباسی

می‌توانید در همه‌ روزها بجز دوشنبه و روزهای سوگواری از این مجموعه‌ها دیدن کنید.

ساعت بازدید از موزه رضا عباسی از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر است. قیمت بلیت ورودی آن هم ۲۵۰۰ تومان است.

باتوجه به این‌که پیدا کردن جای پارک در آن حوالی راحت نیست، پیشنهاد می‌کنیم با مترو خط ۳ بروید و در ایستگاه شهید قدوسی پیاده شوید. اگر تاکسی را ترجیح می‌دهید، تاکسی‌های سیدخندان را سوار شوید. راه ارزان‌تر بی‌آرتی اتوبان رسالت است که در ایستگاه شریعتی، مسافران سیدخندان را پیاده می‌کند.

آدرس دقیق هم: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۷۲

تلفن: ۸۸۵۱۳۰۰۲

آدرس سایت: rezaabbasimuseum.ir

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی؛ چند قدم در خیابان‌های پایتخت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ مهدی ۱۲ مهر ۱۳۹۸ از ۱۱:۱۶

    سلام.
    من سه سال پیش از این موزه بازدید کردم. باید بگم فوق العادست.
    اول به این دلیل که بسیار آموزندست و راهنمای موزه اطلاعاتی جامعی درمورد اشیاء به نمایش دراومده رر اختیارتون قرار می ده. علاوه بر این اشیاء به گونه ای بخ نمایش دراومدن که شما با سیر تحول مثلا صنعت سفال به خوبی اشنا می شین.
    نکته ی دوم این که اشیاء از اشخاص خریداری شدن و به طور مستقیم از حفاری های باستان شناسی به دست نیومدن.
    و نکته ی سوم، برخی اثار به نمایش گذاشته شده واقعا منحصر به فرد هستند و حتی در موزه ایران باستان هم نمی تونید نمونشون رو پیدا کنید. از جمله این اثار می شه به ظروف طلای مربوط به دوره ی ماد اشاره کرد.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد