با آبشار نوژیان آشنا شوید

تاریخ انتشار : 26 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در استان لرستان و نزدیک خرم‌آباد قرار دارد. نوژیان که بلندترین آبشار استان به شمار می‌رود، در منطقه‌ بکری قرار گرفته. برای دیدن آبشار نوژیان باید به دل جنگل نوژیان بروید؛ بنابراین، هم در این تفرجگاه جنگلی تفریح می‌کنید و هم یکی از بلندترین آبشارهای ایران را می‌بینید.

آبشار نوژیان کجاست؟

نوژیان

یکی از جاهای دیدنی مهم در لرستان، آبشار نوژیان است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری خرم‌آباد و در جاده‌ کمربندی، جایی بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار گرفته است.

آبشارهای بلندتر از ۸۰ متر، در دسته‌ی آبشارهای مرتفع قرار می‌گیرند. نوژیان با ۹۵ متر در لرستان بلندترین است و در بین آبشارهای کل کشور سری در سرها دارد.

در بهار که چشمه‌های اطراف پرآب هستند، آبشار بیشترین پهنا را دارد و  موقع خشکسالی آبشار هم کم‌جان می‌شود. شاید به همین دلیل از قدیم به آن نوژیان، یعنی آب زنده می‌گویند. این آبشار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چرا باید این آبشار را ببینیم؟

آبشار 95 متری نوژیان

حدود ۵۰ آبشار در لرستان وجود دارد و آبشار نوژیان بین‌شان یکی از قشنگترین‌هاست؛ آبشاری بلندبالا که خیلی‌ها برای جمع‌ کردن گیاه‌های دارویی به آن سر می‌زنند.. شاید مسیر رسیدن به آبشار طولانی باشد،‌ اما از پیاده‌روی در میان کوه و جنگل خسته نمی‌شوید.

اینجا یک آبشار دو تکه است، تکه بالایی آن یک حوضچه دارد که از آبتنی توی آن شگفت زده می شید. روی آب دراز می‌کشید و آبشار رویتان می‌ریزد. البته اگر سرمای آب را بتوانید تحمل کنید. برای رفتن به قسمت بالایی هم باید خیلی مراقب باشید.

تفرجگاه جنگلی نوژان که آبشار در دل آن قرار گرفته، خیلی دیدنی‌ست و  برای پیک‌نیک یک روزه می‌توانید رویش حساب کنید. البته در این محدوده‌ بکر چیزی شبیه به رستوران، فروشگاه یا پمپ بنزین نمی‌بینید. پس وسایل لازم را همرا خودتان ببرید و باک بنزین را هم پر کنید.

کمی که از آبشار پایین بیایید، حوضچه‌های پرورش ماهی را می‌بینید. این منطقه چند رودخانه‌ دارد که از آب چشمه‌ها تامین می‌شوند و به رودخانه‌ سزار می‌ریزند. آب اینجا باعث شده ماهی‌های قزل آلای چاق و چله‌ای پرورش پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه کجاست؟

نوژیان

جاذبه‌های نزدیک

آبشار وارک

پس از دیدن آبشار نوژیان، هیجان‌انگیزترین کاری که می‌توانید بکنید، گشت و گذار در دل کوه تاف است. در دامنه‌های این کوه گیاه‌های دارویی زیادی هم رشد می‌کند.

آبشار وارک هم همان نزدیکی‌ست. در جاده‌ کمربندی خرم‌آباد به یک سه راهی می‌رسید که سمت چپ به آبشار نوژیان می‌رود و از غرب به آبشار وارک می‌رسید. از ما می‌شنوید حیف است تا نوژیان بروید، فقط ۹ دقیقه‌ با آبشار وارک فاصله داشته باشید و سری به آن نزنید.  این آبشار دوقلوست و در بلندترین قسمت، ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد. اطراف این آبشار پر از درخت‌های گلابی و زالزالک است

نزدیک‌ترین شهر به آبشار نوژیان خرم‌آباد است که حدود یک ساعت از آن فاصله دارد. اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید چند ساعتی در خرم‌آباد باشید و جاهای دیدنی خرم آباد را هم ببینید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب کوهنوردی، کلاه، عینک آفتابی، ضدآفتاب، آب، چای، غذای سبک، لباس اضافه، جعبه‌ی کمک‌های اولیه و دوربین همراه داشته باشید. نزدیک‌ترین پمپ بنزین تا آبشار نوژیان حدود ۴۲ کیلومتر فاصله دارد. پس لازم است باک ماشین را به‌اندازه‌ مسیر رفت و برگشت پر از بنزین کنید.

بهترین فصل سفر

این آبشار در فصلی قشنگی‌های خاص خودش را دارد. پیشنهاد ما اول بهار تا اول تابستان است که آبشار در پرآب‌ترین وضعیت خود قرار دارد. اگر سفرتان را به آخر تابستان موکول کنید، احتمال این‌که با آبشاری کم‌آب مواجه شوید، زیاد است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل آزادی خرم آباد

اگر بخواهید آبشار نوژیان را ببینید، می‌توانید در هتل‌های خرم‌آباد اقامت کنید. در این شهر هتل‌های ۲، ۳ و ۴ ستاره وجود دارد که امکانات و قیمت‌های مختلفی دارند. کمترین قیمت رزرو هتل در خرم‌آباد ۸۴ هزار و بیشترین آن ۲۵۱  هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: هتل های خرم آباد مناسب برای اقامت

مسیر دسترسی

از سه‌ارهی خرم‌آباد، بروجرد، دورود تا آبشار نوژیان ۵۲ کیلومتر راه در پیش دارید. از پلیس‌راه جاده‌ کمربندی خرم‌آباد راه را ادامه بدهید. ۱۴ کیلومتر جلوتر، تابلوی راهنمای آبشار نوژیان را می‌بینید. در این‌جا مسیر شما کوهستانی و پر پیچ و خم می‌شود؛ البته منظره‌ درخت‌های تنومند بلوط به ندرت باعث خستگی می‌شود. ۳۲ کیلومتر راه آسفالت و ۶ کیلومتر راه خاکی را بروید تا به آبشار برسید. جاده‌ آبشار تابلوهای رانندگی ندارد و باید خیلی مراقب باشید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مخمل کوه

راهنمای رفتن به مخمل کوه

7 اردیبهشت 1398
دره خزینه

چرا باید دره خزینه را ببینیم؟

8 اسفند 1397

۱ نظر

  • پاسخ مریم ۲ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۳:۴۷

    سلام دوستان. دیروز آبشار بیشه بودم جای واقعا دیدنی و جذابی بود. در مسیر هم عشایر زیادی هستند که کلی لبنیات و عسل طبیعی به قیمت خوب برای فروش دارن. جاده اش برای شب زیاد مناسب نیست. روستائیان خانه های خود را با قیمت شبی ۱۰۰ به بالا اجاره میدن. خوش بگذره.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد