دلایلی که باعث می‌شود خانه منوچهری کاشان را ببینیم

تاریخ انتشار : 7 خرداد 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
خانه منوچهری کاشان

خیلی از مسافرانی که به بافت‌های تاریخی و کویری ایران سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند اقامتگاه‌شان رنگ و بویی از بافت قدیمی شهر را با خودش داشته باشد. در کاشان بیش از ۱۷۰۰ بنای تاریخی وجود دارد که حداقل ۷۰۰ خانه‌اش به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. خانه منوچهری کاشان هم یکی از همین ۱۷۰۰خانه است که هم توریست‌های زیادی هر روز به آن سر می‌زنند و هم مسافران شهر برای اقامت در آن جا رزرو می‌کنند.

خانه منوچهری کاشان کجاست؟

حیاط خانه منوچهری

خانه منوچهری کاشان

جایی در میانه خیابان محتشم کاشانی، حد واسط محله سرپله و سرسنگ و نزدیکی خانه مرشدی و درودگر، درست نرسیده به بازار سنتی کاشان، خانه سنتی منوچهری، با درهای چوبی طاق‌دار و شیشه‌های رنگی‌اش، از دوران صفویه تا امروز سرپاست.

این خانه که در بافت تاریخی شهر کاشان واقع شده، دارای ۸ اتاق است و بعد از تبدیل شدن آن به هتل، هر کدام از اتاق‌هایش به شیوه خاصی تزئیین شده‌اند. ویژگی اصلی خانه منوچهری، شیشه‌کاری روی درهای چوبی و قدیمی آن است که هر کدام از درها حداقل ۲۰۰ سال قدمت دارند و همین یکی از دلایل دیدن این خانه است.

خانه منوچهری‌ها چه بخش‌هایی دارد؟

کافه منوچهری ها

کافه خانه منوچهری کاشان

رنگ‌ روی شیشه‌ها نزدیک ظهر تالاری از رنگ و نور را در خانه درست می‌کنند؛ چیزی که دیدن آن در زندگی روزمره کم پیش می‌آید. در بازسازی خانه منوچهری تلاش شده تا به آیینه‌کاری‌ها، مشبک‌های گچی و شیشه‌های رنگی و کف‌پوش‌های آجر ختایی هیچ آسیبی نرسد. فضای داخل اتاق‌ها دنج و کوچک است و با دراز کشیدن روی تخت‌ها می‌توان گچ‌بری‌های زیبای سقف را دید.

نمای خانه منوچهری سفید است و از پنجره اتاق‌هایش، حوض بزرگ و درخت‌های داخل حیاط پیداست و وقت نشستن در تراس‌های طبقه بالای خانه می‌شود به حیاط و حوض پرآبش اشراف داشت.

هتل منوچهری کاشان، دارای دو ورودی و از معدود خانه‌های آب انباردار این شهر است. حالا این آب‌انبار به یک فیلم‌خانه کوچک تغییر کاربری داده است. مهمانان هتل می‌توانند در ساعت‌های مشخصی از شبانه روز فیلم ببینند و البته همایش‌های مختلفی هم در اینجا برگزار می‌شود.

تابستان‌ها مهمانان خانه منوچهری کاشان شاهد به بار نشستن درخت توت، هلو و انجیر این اقامتگاه تاریخی هستند. جز این لذت به محض ورود به هتل هم با شربت‌های معروف کاشان از آنها پذیرایی می‌شود.

هتل منوچهری کاشان چه امکاناتی دارد؟

اتاق اقامتگاه منوچهری

اتاق اقامتگاه خانه منوچهری کاشان

درست پس ازمرمت خانه منوچهری، درهای این اقامتگاه هم به روی مهمانان گشوده شد. هر ۸ اتاق این خانه برای پذیرایی از مسافران طراحی شده و امکاناتی که به آنها داده می‌شود با وجود قدیمی بودن خانه مدرن است.

[https://www.snapptrip.com/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%a8/”]راهنمای رفتن به کویر مرنجاب[/alink]

فروشگاه خانه منوچهری

فروشگاه خانه منوچهری کاشان

کارگاه سنتی پارجه‌بافی هم در سرداب خانه منوچهری با سه دستگاه شعربافی، زری بافی و مخملبافی هم اقدام به بافت پارچه می‌کند و برای آنهایی که علاقه‌مند باشند کلاس هم برگزار می‌شود.. اتاق جلسات، کافی‌شاپ، پارکینگ سرپوشیده، اتاق سیگار و رستوران از دیگر امکانات هتل منوچهری است.

رستوران هتل هم در شاه‌نشین خانه قدیمی منوچهری قرار گرفته و همان بازی رنگ و نور روی میزهایش فضای آرام‌بخشی را برای خوردن غذا درست کرده. گچ‌بری‌های رستوران و ارسی‌های قدیمی فضای کاملا سنتی دارد. این رستوران با ظرفیت ۵۰ نفر غذاهای باکیفیتی دارد و مشتری‌ها، کشک بادمجان، جوجه کباب و خورش گوشت و نخود و کباب برگ این رستوران را خیلی می‌پسندند.

۸ غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

رستوران هتل

خانه منوچهری کاشان

یک فروشگاه  صنایع‌دستی در خانه تاریخی منوچهری هم وجود دارد که صنایع‌دستی و مسی در آن فروخته می‌شود. گالری این خانه هم در بیشتر روزها محل برگزاری نمایشگاه‌های نقاشان مشهور کاشان است.

برای یک شب اقامت اتاق دو تخته خانه منوچهری به همراه صبحانه باید  ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنیم.

جاذبه‌های نزدیک

از آن‌جایی که خانه منوچهری در بافت تاریخی کاشان قرار گرفته به بیشتر جاهای دیدنی شهر نزدیک است. این خانه تقریبا با مسجد آقابزرگ، بازار کاشان، خانه بروجردی‌ها و خانه سنتی قرآن کاشان همسایه است.

مسجد آقابزرگ: مسجد آقا بزرگ کاشان که در فهرست زیباترین مسجدهای ایران قرار می‌گیرد، نزدیک خانه منوچهری‌ست. این مسجد منسوب به ملامهدی عراقی از نوادگان قاجار است و بخشی از مهم‌ترین بادگیرهای کاشان در این مسجد واقع شده‌اند. این مسجد دارای شبستانی ۴۰ ستونی‌ست و حیاط باصفایی دارد.

همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

مسجد آقا بزرگ

خانه منوچهری کاشان

خانه بروجردی‌‌ها: خانه بروجردی‌ها یکی از اصیل‌ترین خانه‌های دوران قاجار است و ۱۷۰۰ متر بنا دارد. معماری خانه دو طبقه بروجردی‌ها هم مثل بقیه خانه‌های سنتی ایران در مناطق مذهبی و کویری، دو بخش اندورنی و بیرونی دارد تا داخل خانه از بیرون قابل دیدن نباشد. یک حیاط، سردابی سه طبقه، و راهروهای ورودی بنا در بخش بیرونی عمارت قرار دارند و از آینه‌کاری‌های بی‌نظیرش نباید غافل شد.

بهترین هتل های سنتی کاشان

خانه بروجردی ها

خانه منوچهری کاشان

بازار سنتی کاشان: بازار کاشان به خاطر مسینه فروشی‌ها و فرش‌فروشی‌های خوش رنگ و لعابش یکی از دیدنی‌های شهر کاشان است و با خانه منوچهری‌ها تنها ۱۰ دقیقه فاصله دارد. تاریخ بازار کاشان به دوران صفویان برمی‌گردد. بخش‌هایی از این بازار در زلزله سال ۱۱۹۲ ویران می‌شود، اما در دوران فتحعلی‌شاه قاجار بخش‌های زیادی از آن مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد