سد سلیمان تنگه مازندران

تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
سد سلیمان تنگه مازندران

همه آنهایی که به مازندران سفر می‌کنند، به تماشای جنگل و دریا می‌روند. اما در این بلاگ می‌خواهیم از طبیعتی برایتان بگوییم که شاید آنجا را ندیده باشید. جایی در نزدیکی شهر ساری، سدی زیبا قرار دارد که اهالی آن منطقه به آن سلیمان تنگه می‌گویند. سد سلیمان تنگه مازندران از جاهای دیدنی این استان به‌ شمار می‌رود که بازدیدکنندگان می‌توانند از بالای آن منظره‌های زیبایی را تماشا کنند. این سد با ارتفاع ۱۳۸ متر به نام سد شهید رجایی معروف است و در بخش دودانگه یعنی ۴۵ کیلومتری جنوب‌ غربی شهرستان ساری قرار دارد. با وجود امکانات تفریحی در اطراف سد این مکان نقش یک مقصد گردشگری محبوب را برای علاقه‌مندان ایفا می‌کند.

آب‌ و هوای سد سلیمان تنگه مازندران

آب ‌و هوای سد سلیمان تنگه و مناطق اطراف آن بسیار معتدل است و میزان رطوبت این ناحیه در سطح بالایی قرار دارد. معمولا‌ بارش باران در این منطقه در فصل بهار و پاییز افزایش می‌یابد. همچنین به‌ دلیل وجود رودخانه، در فصل تابستان آب‌وهوای این سد و اطراف آن شرجی و کمی غیرقابل تحمل می‌شود. به‌طور کلی هوای این منطقه نسبت به تهران دمای پایین‌تر را نشان می‌دهد. در فصل پاییز درخت‌های اطراف سد سلیمان تنگه به رنگ‌های مختلف در می‌آیند. در فصل زمستان نیز آب دریاچه یخ می‌زند و درختان پوشیده از برف می‌شوند.

امکانات تفریحی در سد سلیمان تنگه مازندران

در اطراف این سد امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران فراهم شده است. سفر به این سد برای افراد با هر سلیقه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. تفریحات سد شامل موارد زیر می‌شوند:

قایق‌رانی

از آن‌جا که دریاچه این سد همیشه پر از آب است، قایق‌رانی یکی از تفریحات ثابت و لذت‌بخش سد سلیمان تنگه به حساب می‌آید.

اتوبوس دریایی

گشت‌ و گذار با اتوبوس دریایی روی دریاچه پشت سد هم یکی از تفریحات آبی کم‌خطر خواهد بود. گردشگران با خرید بلیط و سوار شدن به این اتوبوس دریایی لحظات فراموش‌نشدنی را تجربه خواهند کرد.

پیست تپه‌پیمایی

یک پیست ویژه برای تپه‌پیمایی هم در اطراف سد تنگه ساخته‌اند. عبور از پستی و بلندی‌های پیست تپه‌پیمایی برای افرادی مناسب است که با راه رفتن زیاد مشکلی ندارند.

زمین بازی و ورزش در سد سلیمان تنگه

زمین بازی و ورزش را هم به فهرست امکانات مهم موجود در اطراف سد سلیمان تنگه مازندران بیفزایید. با وجود زمین بازی و ورزش، امکانات تفریحی در این منطقه تکمیل می‌شود.

مازندران باشکوه؛ کاوش در جنگل‌های مازندران

بازدید از تاج سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

در این سفر بازدید از تاج سد سلیمان تنگه هم خالی از لطف نیست. در واقع زمانی که گردشگران به بالای تاج سد می‌روند و از ارتفاع ۱۳۸ متری مناظر را تماشا می‌کنند به ابهت و عظمت این سد باشکوه پی خواهند برد.

ماهیگیری و غواصی

ماهی‌های زیادی در دریاچه این سد وجود دارند و گردشگران اجازه می‌یابند با تورهای ماهیگیری همراه شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند با شرکت در تور غواصی به اعماق دریاچه بروند و ماهی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. ماهی‌های دریاچه سد سلیمان تنگه را زرد پَر، کولی، کپو، فیتوفاگ و ماهی سفید تشکیل می‌دهند.

جنگل لفور مازندران؛ طبیعت هزار ساله ایران!

جنگل‌نوردی و تماشای چشم‌اندازهای زیبا

جنگل‌های انبوهی در نزدیکی سد سلیمان تنگه مازندران وجود دارد و گردشگران خواهند توانست چند ساعتی از زمان خود را در سکوت خیال‌انگیز آن بگذرانند. آن‌ها می‌توانند بساط پیک‌ نیک خود را در جای مناسبی از جنگل پهن کنند و از فضای آرامش‌بخش و سکوت جنگل لذت ببرند یا به تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر جنگل انبوه و شالیزارهای سرسبز بنشینند. همچنین افرادی که به عکاسی علاقه‌مند هستند مناظر زیبایی برای عکاسی در اطراف این سد پیدا خواهند کرد.

آب‌تنی و شنا

شنا کردن در آبی زلال و خنک در فصل گرم بسیار لذت‌بخش خواهد بود. گردشگران اجازه دارند در رودخانه پایین‌دست سد سلیمان تنگه آب‌تنی کنند. اما برای شنا کردن در دریاچه پشت سد، هماهنگی با مسئولین لازم است. زیرا شنا کردن در دریاچه پشت سد با عمق زیاد آن کمی خطرناک خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از سد سلیمان تنگه مازندران

هوای این منطقه در فصل بهار خنک و معتدل خواهد بود و در فصل تابستان هوا کمی گرم و شرجی می‌شود. به دلیل افت شدید دما در فصل پاییز و زمستان و سرمای غیرقابل تحمل آن بهتر است گردشگران سفر خود به این سد را در فصل بهار و تابستان برنامه‌ریزی کنند.

مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه مازندران

گردشگران و مسافران برای رسیدن به این سد باید ابتدا به بلوار کشاورز شهرستان ساری بروند و از این بلوار در مسیر جاده کیاسر به حرکت خود ادامه دهند. مسافران پس از طی کردن ۲۳ کیلومتر در این جاده به روستایی به نام «تاکام» خواهند رسید. آن‌ها پس از عبور از روستا یک دوراهی را بر سر راه خود خواهند یافت که در سمت راست آن تابلوی سد سلیمان تنگه مازندران دیده می‌شود. این دو راهی تا سد تقریبا ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

افرادی که از تهران راهی این سفر می‌شوند از طریق سه مسیر از جمله جاده فیروزکوه، جاده هراز و کندوان می‌توانند را به مقصد ساری حرکت کنند. در بین این مسیرها، مسیر جاده تهران-فیروزکوه کوتاه‌تر است و مسافران را زودتر به مقصدشان خواهند رساند. آن‌ها پس از رسیدن به ساری باید مسیر سمنان را در پیش بگیرند تا به روستای تاکام برسند.

در زمان سفر به سد سلیمان تنگه مازندران می‌توانید هتل خود را با خیال راحت از اسنپ تریپ رزرو کنید. اگر هم اهل سفر هوایی هستید، می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را با بهترین قیمت بخرید.

مسیر قطار تهران ساری چه جاذبه‌هایی دارد؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

سنگده

راهنمای رفتن به سنگده

9 اردیبهشت 1398
گلوگاه مازندران

گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه متولد شد

15 آبان 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد