شاهچراغ، مقصد رویایی مسافران شیراز

تاریخ انتشار : 9 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
شاهچراغ، مقصد رویایی مسافران شیراز

حرم شاهچراغ با داشتن معماری زیبا، نگین درخشانی است که در شهر شیراز می‌درخشد. شاهچراغ امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی ایران است که در قلب شیراز قرار دارد. اگر به تازگی عازم شیراز هستید و می‌خواهید از شاهچراغ دیدن کنید، این بلاگ برای شماست!

تاریخچه شاهچراغ

نام آرامگاه شاهچراغ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به خاطر زیبایی‌های هنری و معماری‌اش بین مسافران استان فارس طرفدار بسیار زیادی دارد. آینه‌‌های چشم‌نواز، ایوان‌هایی که در چهار گوشه این حرم  قرار  دارند، هر یک سنبل هنری و تاریخی هستند. در سال ۷۴۵ هجری، ملکه تاشی خاتون، مادر حاکم فارس در آن زمان، تصمیم بر ساخت بارگاهی برای حضرت احمد بن موسی گرفت. این بانو در عرض پنج سال توانست آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند را بر مزار حضرت بسازد. او مدرسه‌ای وسیع را هم در کنار آرامگاه شاهچراغ شیراز بنا کرد. همچنین تعداد زیادی از مغازه‌های نزدیک حرم شاهچراغ را هم وقف این آستان مقدس کرد.

در سال ۱۱۴۲ هجری قمری، نادرشاه افشار، آرامگاه شاهچراغ را بازسازی کرد. نادرشاه پیش از فتح شیراز و غلبه بر افغان‌ها، عهد کرده بود که پس از پیروزی در جنگ این بقعه را بازسازی کند. او قندیل گران‌قیمتی را زیر گنبد حرم، آویزان کرد.

قصه نام‌گذاری شاهچراغ

آینه‌کاری‌های شاهچراغ

درمورد اسم بنای شاهچراغ قصه‌های مختلفی وجود دارد. اما می‌خواهیم معروف‌ترین آن‌ها را برایتان تعریف کنیم: «می‌گویند مدفن حضرت احمد ابن موسی (ع) تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی پنهان بود. پیرزنی در پایین محل دفن احمد بن موسی، خانه‌ای گلی داشت. او هر شب جمعه می‌دید که چراغی بسیار درخشان تا طلوع صبح در بالای تل خاک مزار شاهچراغ می‌درخشد. او با خود اندیشید که شاید یکی از امامزادگان یا اولیا خدا در این مکان دفن شده باشد. پس تصمیم گرفت تا امیر عضدالدوله را از این موضوع آگاه کند.

درباریان این موضوع را باور نکردند؛ اما خود امیر تصمیم گرفت شخصا به خانه پیرزن برود. شاه به خانه پیرزن آمد و گفت هر وقت چراغ ظاهر شد، او را بیدار کند. در انتهای شب و به ‌رسم همیشه چراغ دوباره ظاهر شد و پیرزن سه مرتبه فریاد زد: «شاه! چراغ!».

امیر بیدار شد و آشکارا نور چراغ را دید. اما وقتی به سمت چراغ رفت، اثری از منبع نور پیدا نشد؛ بنابراین تصمیم گرفت منطقه را حفاری کند و بدین ترتیب، مقبره فرزند امام موسی‌بن‌جعفر (ع) در آنجا پیدا شد. به دستور امیر بر بالای آن، بنایی ساختند و نام شاهچراغ بر آن نهادند و زیارت حرم شاهچراغ از آن زمان مرسوم شد!»

در سفر به شیراز کجا صبحانه بخوریم؟

معماری شاهچراغ شیراز

ساخت بنای حرم شاهچراغ به دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری بر می‌گردد. اتاق‌هایی دو طبقه در حاشیه‌های سرتاسر حیاط شاهچراغ ساخته شده‌اند که نمای جلویی آن‌ها، کاشی‌کاری زیبایی دارد. ستون‌های آهنی ایوان حرم شاهچراغ به‌ وسیله چوب‌های نفیس پوشانده شده‌اند و در سقف مسطح آن هم از چوب منبت‌کاری استفاده شده است. گنبد شاهچراغ با گنبد حرم امام رضا (ع) تفاوت دارد و از طلا ساخته نشده است. در عوض، کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و نفیسی دارد.

در حرم شاهچراغ نگران رفت و آمد خود نباشید!

خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌های خطی هم برای عبور و مرور زائرین در اطراف حرم قرار گرفته‌اند. دو پارکینگ با ظرفیت بیش از هزار خودرو نیز در مجاورت حرم قرار دارند. پارکینگ رو باز غربی در ضلع جنوبی و پارکینگ عمومی بین‌الحرمین هم در ضلع شرقی آن واقع شده‌اند؛ بنابراین در هنگام زیارت حرم شاهچراغ با هیچ‌گونه کمبود امکاناتی روبه‌رو نخواهید شد.

موزه حرم شاهچراغ، قطعه‌ای از فرهنگ و تاریخ

موزه آستان مقدس شاهچراغ شیراز محل نگهداری آثاری است که تمدن کهن ایران را نشان می‌دهند. قدمت بعضی از اشیا این موزه به پنج هزار سال پیش می‌رسد. موزه شاهچراغ در سال ۱۳۴۴ ساخته شد و در سال‌های ابتدایی فقط میزبان نسخه‌های قدیمی قرآن و کتاب‌های دینی بود. اما به‌ مرور زمان، آثار و کتاب‌های تاریخی زیادی به آنجا منتقل شدند. این موزه اماکنی مانند کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) را هم در دل خود جای ‌داده است.

درمجموع بیش از ۱۲۰۰۰ اشیای تاریخی و نسخ خطی در این موزه نگهداری می‌شوند که ۱۴۰۰ مورد آن‌ها قابل بازدید برای عموم است. اگر به زیارت حرم شاهچراغ مشرف شدید، حتما سری هم به این موزه بزنید.

مسیر دسترسی به حرم شاهچراغ شیراز

شاهچراغ، در خیابان احمدی و بافت تاریخی و قدیمی شهر شیراز قرار دارد و دسترسی به آن، بسیار آسان است. ایستگاه‌های مترو ولیعصر و زندیه، از ایستگاه‌های نزدیک به حرم شاهچراغ محسوب می‌شوند و تقریبا در ۳ کیلومتری آن قرار دارند. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی از مرکز شهر شیراز و با استفاده از گوگل‌ مپ به شاهچراغ بروید، به‌ راحتی می‌توانید مبدا و مقصد خود را وارد کنید تا بهترین مسیر‌های زیارت حرم شاهچراغ برای شما به نمایش درآیند.

لوکیشن حرم شاهچراغ شیراز

هتل‌های شیراز نزدیک شاهچراغ کدامند؟

در‌های ورودی شاهچراغ 

حیاط اصلی یا صحن شاهچراغ شیراز، دو درب اصلی ورودی دارد که در سمت جنوب و شمال حرم قرار گرفته‌اند. ورودی این دو دروازه از دو سر درب بزرگ کاشی‌کاری شده می‌گذرند و وارد حیاط وسیع حرم شاهچراغ می‌شوند. حرم حضرت شاهچراغ در سمت غرب حیاط اصلی و حرم سید میرمحمد، برادر شاهچراغ نیز در سمت شمال شرقی حیاط واقع شده‌اند.

راهنمای کامل سفر به شیراز

از جاهای دیدنی اطراف شاهچراغ غافل نشوید!

زیبایی‌های شیراز به حافظیه و شاهچراغ ختم نمی‌شود! شیراز مقصد محبوب مسافران، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی است. این شهر مکان‌های دیدنی زیادی از آرامگاه سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی گرفته تا نارنجستان قوام، باغ ارم و دروازه قرآن دارد. اما  جاذبه‌های گردشگری زیادی اطراف شاهچراغ شیراز هستند که پس از زیارت حرم شاهچراغ می‌توان به ‌سرعت به آنجا رفت. در زیر می‌توانید فهرستی از این مکان‌ها را بیابید.

  • خانه تاریخی منطقی نژاد
  • بازار وکیل
  • مسجد جامع عتیق
  • مسجد نصیرالملک
  • نارنجستان قوام
  • بقعه سید علاءالدین حسین

زیارت حرم شاهچراغ محیطی دنج و معنوی است و قلب عاشقان را به سمت خود جذب می‌کند. اگر به زیارت ایشان نایل شدید، ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید. شما می‌توانید برای سفر به شهر شیراز، بلیط هواپیما و هتل خود را با بهترین قیمت از سایت اسنپ تریپ، رزرو کنید.

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز
دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد