با قلعه مارکوه آشنا شویم

تاریخ انتشار : 17 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
قلعه مارکوه

این بار که به رامسر سفر کردید، از ما می‌شنوید یک کار هیجان‌انگیز بکنید. از ۳۱۱ پله بالا بروید تا به بالای کوه برسید. و از آن بالا منظره‌ای‌ قشنگ و نفس‌گیر ببینید. کجا؟ قلعه مارکوه. یکی از جاهای دیدنی حوالی رامسر که نزدیک کتالم قرار گرفته.

قلعه مارکوه کجاست؟

منظره مارکوه

شاید تله‌کابین رامسر به بام رامسر معروف شده باشد، ولی بام واقعی جای دیگری‌ست. قلعع، بالای کوه مارکوه قرار گرفته و نزدیک روستایی به همین اسم است. دژ مارکوه از رامسر حدود ۲۰ دقیقه یعنی ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. قلعه به تنکابن هم خیلی نزدیک است. یعنی با نیم ساعت رانندگی به آن‌جا هم می‌توانید برسید. قلعه، ۲۶۰ متر از سطح دریا بالاتر است.

مارکوه یعنی چی؟

درمورد اسم قلعه باورهای مختلفی هست. خیلی قدیم‌ها به این کوه، سعادت‌کوه، مبارک‌کوه، سفالین‌کوه و قلاچکوه می‌گفتند. اما سال‌هاست که همه آن‌را به‌ اسم مارکوه می‌شناسند. بعضی‌ها می‌گویند در این کوه مار زیاد بوده. اما در گویش گیلگی از واژه‌ مار استفاده نمی‌کردند، پس این نظر خیلی نمی‌تواند درست باشد.

بعضی دیگر می‌گویند این دژ، اول، معبد یا جای مقدسی بوده و بعدها از آن استفاده نظامی میشده. اگر این نظریه را قبول کنیم که دژ پیش از اسلام ساخته شده، ممکن است مارکوه از مَهَر و ماهار به معنی مادر آمده باشد.

نظریه‌ دیگر هم هست که می‌گوید کلمه‌ مار به ماردها برمی‌گردد. یعنی مردمی که پیش از ورود آریایی‌ها به ایران در تنکابن امروزی زندگی می‌کردند. حالا محلی‌ها به آن قلعه مَرکو هم می‌گویند.

چرا باید قلعه مارکوه را ببینیم؟

مسیر رسیدن به مارکوه

خیلی‌ها هستند که دوست دارند جاهای تاریخی را ببینند. وقتی به جایی تاریخی می‌رسیم، با خودمان فکر می‌کنیم این دیوارها در طول سال‌ها چه ماجراهایی را پشت سر گذاشته‌اند و از اینکه حالا، ما هم آنجا هستیم و می‌توانیم آن را از نزدیک ببینیم ذوق زده می‌شویم.

البته اگر به تاریخ هم علاقه‌ای نداشته باشید و از آنهایی هستید که فقط دلشان می‌خواهد در طبیعت باشند و لاغیر، باز هم قلعه مارکوه انتخاب خوبی می‌تواند باشد. چیز زیادی از ساختمان آن باقی نمانده و بازسازی نشده؛ درعوض چشم‌انداز خیلی قشنگی دارد و باصفاست. درواقع به‌غیر از همان پله‌ها، ورودی شمال شرقی دژ و باقی‌مانده‌ چند اتاق، چیزی از قلعه به‌جا نمانده.

دامنه‌ کوه پر است از درختان سبز و انبوه. منظره‌ درخت‌ها موقع بالا رفتن از پله‌ها دل‌انگیز است و هم از آن بالا که پایین را نگاه کنید خیلی زیبا. به‌هر حال از ۳۰۰ پله باید بالا بروید و بهتر است مسیر جذاب باشد، وگرنه چه کاریست. از تعداد پله‌ها نترسید، چون کوتاه ساخته شده‌اند و اگر گردش‌کنان بروید، خسته نمی‌شوید. قلعه مارکوه ثبت ملی هم شده.

بیشتر بخوانید: سرولات و جاذبه‌های گردشگری این روستا

تاریخ قلعه

مارکوه خیلی قدیمی‌ست. کارشناسان می‌گویند بنای اولیه‌‌اش پیش از اسلام وجود داشته. بعد از اسلام هم بازسازی شده و به‌عنوان قلعه‌ جنگی مورداستفاده قرار گرفته. اولین باری که در نوشته‌های تاریخی به این قلعه اشاره شده، به قرن سوم هجری برمی‌گردد.

سربازان از بالای این دژ دید ۳۶۰ درجه داشتند و می‌توانستند از شرق تا تنکابن، از غرب تا رامسر، از جنوب تا کوه‌های البرز و از شمال تا دریا را ببینند. شما هم امروز که به قلعه بروید، ردیف ویلاها، روستاها، شالیزارها، باغ‌های چای و مرکبات و از همه قشنگ‌تر، آبی خزر را از آن بالا می‌بینید.

مردم محلی تونلی را در قلعه پیدا کرده بودند که تا روستای نیاسته کشیده شده بود. آنها تصور می‌کردند این تونل یک راه گریز اضطراری بوده. اما تحقیقات نشان می‌دهد کاربری تونل برای آب بوده و نقش آب انبار را داشته. جالب است بدانید یک چاه هم در قلعه ساخته شده.

مساحت دژ مارکوه حدود ۶۰۰ متر مربع است. در این قلعه تا صد سرباز جا می‌گرفته. در طی سالیانی که گذشته، بخش زیادی از قلعه از بین رفته و حالا فقط چهار حصار بیرونی‌اش و سه تا از برج‌های پشتیبان‌اش باقی‌مانده‌اند. البته یکی از اتاق‌های قلعه را بازسازی کرده‌اند که نگهبان بنا در آن زندگی می‌کند. اگر هوس کردید در شب تاریک ماجراجویی کنید و به قلعه بروید، اول باید با نگهبان هماهنگ کنید.

معماری قلعه

طبیعت اطراف مارکوه

کارشناسان می‌گویند ساختار این قلعه به قلعه بابک خیلی شبیه است. دژی که حالا خرابه‌هایش را می‌بینیم، روی صخره ساخته شده. شکل آن مستطیل است و ضلع‌های آن تقریبا با هم برابر است. مصالحی که برای ساختن قلعه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از بستر صخره‌ای همان‌جا و همان اطراف به‌دست آمده‌اند. فضاهای داخلی قلعه را با لاشه سنگ و آجر و دیوارهای بیرونی را با تکه سنگ‌های بزرگ و گچ نیم‌کوب ساخته بودند.

جاذبه‌های نزدیک

جواهرده

شما تا شمال نمی‌روید که فقط این قلعه را ببینید. ساحل و دریای خزر یکی از سرگرمی‌های همیشگی شمال است. ضمن این‌که جاهای دیدنی رامسر و دیدنی‌های تنکابن دردسترس شما هستند و دو سه روزی شما را مشغول می‌کنند. از طرف دیگر، با ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی به روستای جواهرده می‌رسید که خودش بهشت کوچکی است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل های رامسر

قلعه مارکوه را که دیدید، به این فکر می‌افتید که شب را کجا بمانید. ما پیشنهاد می‌کنیم از همین حالا به‌فکر رزرو هتل باشید و با خیال راحت سفر کنید.

بیشتر هتل‌های رامسر شیک و قشنگند ولی قیمت نسبتا بالایی هم دارند. قیمت رزرو هتل در رامسر از ۲۵۶ هزار شروع می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه‌ کمتری خرج کنید، به هتل‌های تنکابن فکر کنید که ۱۳۰ هزار تومانی هم در میان‌شان پیدا می‌شود.

بهترین زمان سفر

بهار فصل خیلی خوبی برای دیدن این قلعه است. دامنه‌ کوه پر از گل‌های کوهی و شقایق می‌شود و هنوز از شرجی و گرما خبری نیست. البته تابستان هم می‌شود به این دژ تاریخی سر زد، چون از سطح دریا فاصله‌ زیادی دارد و رطوبت کم‌تر استف ولی از ما می‌شنوید همان بهار یا اواخر تابستان بروید.

مسیر دسترسی

اگر از تهران سفر را شروع کنید، از جاده چالوس به شهر چالوس و بعد تنکابن می‌رسید. بعد از تنکابن سه مسیر مختلف وجود دارد که هر سه به مارکوه می‌رسند. راه اول ۱۵ کیلومتر بعد از تنکابن شروع می‌شود. جاده‌ میرزا کوچک‌خان در سمت چپ جاده است. وارد جاده که شدید، سه کیلومتر پیش بروید تا به تابلوی مارکوه برسید. جاده، آسفالت باکیفیتی ندارد، ولی خاکی هم نیست. از این‌جا وارد جاده‌ تلار بشوید و تابلوی مارکوه را دنبال کنید. پیش از رسیدن به قلعه ماشین را پارک کنید و از پله‌ها بالا بروید.

مسیر دوم این است که از روستای هریس و جاده‌ جنت رودبار به سمت جاده‌ نیاسته بروید. در دوراهی به سمت تابلوی مارکوه بپیچید.

اگر بخواهید از مسیر سوم بروید، از جاده‌ نیاسته پیش می‌روید و تابلوی قلعه را دنبال کنید.

در صورتی‌که از مسیر رشت و رامسر سفر کنید، باز به جاده‌ میرزا کوچک‌خان و بعد مارکوه می‌رسید. انتخاب بهتر این است که از میدان معلم رامسر، به بلوار باهنر و خیابان کاشانی بروید. بعد راهی کردمحله شوید تا بتوانید در مسیر جاده تلار قرار بگیرید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هتل‌های ارزان رامسر کدامند؟

هتل‌های ارزان رامسر کدامند؟

7 خرداد 1402
فرودگاه رامسر

همه چیز درباره فرودگاه رامسر

24 اردیبهشت 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد