تنگ بستانک؛ بهشت گمشده و عروس دیدنی‌های فارس

تاریخ انتشار : 24 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بهشت گمشده

ییلاقی سرسبز و بسیار خوش آب و هوایی در مرودشت وجود دارد که به بهشت گمشده معروف است. جایی تماشایی که درواقع اسمش، تنگ بستانک است و بهشت طبیعت‌گردها و گردشگران محسوب می‌شود. آبشار، کوچه باغ‌های روستایی، جنگل‌ دیدنی و دریاچه‌ سد در کنار هم، این منطقه را به یکی از مناطق خواستنی برای سفر تبدیل کرده.

بهشت گمشده کجاست؟

بهشت گمشده مرودشت

منطقه‌ ییلاقی بهشت گمشده یا تنگ بستانک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس قرار گرفته. از شیراز تا مرودشت ۵۰ کیلومتر راه است و از مرودشت تا کامفیروز هم ۱۰۱ کیلومتر، در حدود دو ساعت در راه هستید.

تا پیش از دهه‌ ۶۰، تنها اهالی منطقه از آب زیاد و زیبایی‌های این منطقه استفاده می‌کردند و کمتر کسی از وجود آن باخبر بود، ولی زمان که گذشت، پای گروه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، به تنگ بستانک باز شد و این منطقه بر سر زبان‌ها افتاد.

این محدوده‌ حفاظت‌شده ۱۵ هزار و ۳۲۴ هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به قلات شیراز

چرا باید به دیدن این منطقه برویم؟

تنگ بستانک

در کمتر منطقه‌ای این همه منظره‌ چشم‌نواز در یک جا جمع شده. از روستاهای بیضا و کامفیروز که بگذرید، کوچه باغ‌ها و کشتزارها را هم که پشت سر بگذارید، منظره‌های تماشایی شروع می‌شوند. دریاچه‌ سد درودزن، جنگل‌های بلوط، روستاهای دیدنی و شالیزارهای سرسبز، گردشگران زیادی را در روزهای تعطیل راهی این منطقه می‌کند.

بعد از پشت سر گذاشتن همه اینها به آبشار تنگ بستانک نزدیک می‌شوید، جایی که هم خوش آب و هواست و هم سرسبز و پردار ودرخت. آبشارهای کوتاه در کنار درخت‎‌های سربه فلک کشیده و بلند خستگی راه را از تنتان بیرون می‌کند.

پوشش گیاهی این تنگه متنوع است. تا دلتان بخواهد درخت‌های بلوط، چنار، گردو، پسته و بادام کوهی در بهشت گمشده هست. زرشک، شیرخشت، خار شتر، آویش شیرازی، شیرین بیان و گون هم در این محدوده پیدا می‌شوند.

تنوع جانوری هم در این منطقه زیاد است؛ قوچ، بز وحشی، خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب ایرانی، خرگوش، روباه، میش، کبک و پرندگان شکاری، حیات وحش این منطقه را متنوع کرده.

رودخانه تنگ بستانک

به گفته محلی ها حجم آب زمانی خیلی بالا بوده و کل بستر را را می‌گرفته، اما به مرور زمان از حجم‌اش کاسته شده. در طول مسیر دو لوله فلزی ۶ اینچ هم وجود دارد که آب به وسیله آنها از سرچشمه تنگ بستانک به روستاهای پایین دست منتقل می‌شود.

بعد از ۳ کیلومتر به سرچشمه می رسید. جایی که آب فراوان است و برای کمپ کردن مناسب. اینجا به یک دو راهی برمی‌خورید. سمت راست تقریبا تنگه تمام می‌شود  و در دامنه‌ها به باغ‌های سیب و گردو و بعد خانه‌های روستای جیدرزار (Jiderzar) می‌رسید.

طبیعت بهشت گمشده

راه سمت چپ ادامه تنگه است و بعد استخری هویدا می‌شود. اینجا به استخر ۹ متری معروف است و عمقش حدود ۳ متر به نظر می‌رسد. این استخر زیر یک طاق سنگی قرار گرفته و همین باعث زیبایی‌اش شده است. جایی با درخت‌های چنار و گردو زیاد. و همه اینها که تمام شود جنگل بلوط هویدا می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک

رود کر

یک ویژگی خوب این منطقه‌ ییلاقی نزدیکی‌اش به چند جاذبه‌ گردشگری مهم است. رود کر، بزرگترین رود استان فارس که در بهار خیلی تماشایی‌ست. و سد دوردزن هم در مسیرش قرار دارد، از جاذبه‌های نزدیک است. فاصله‌ تنگ بستانک تا تخت جمشید ۲ ساعت، تا نقش رستم یک ساعت و ۵۰ دقیقه، تا آبشار مارگون دو ساعت و ۴۰ دقیقه، و تا تنگ براق یک ساعت و ربع است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف شیراز

چه وسایلی همراه ببریم؟

پیک نیک در بهشت گمشده

کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، عصای کوهنوردی یا باتوم، لباس اضافی، کوله پشتی با آب و غذای سبک همراه داشته باشید.

بهترین فصل سفر

تنگه‌ بهشت گمشده در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. تابستان‌ها هوای خشک و زمستان‌ها آب و هوای سرد و برفی دارد. بنابراین، بهترین زمان سفر به تنگ باستانک از اردیبهشت تا آخر مرداد ماه است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

کجا اقامت کنیم؟

هتل مجتمع جهانگردی مرودشت

می‌توانید کمی پول بدهید و در جای مناسب چادر بزنید و شب را در تنگ باستانک بمانید. سرویس بهداشتی، باربیکیو و نیمکت هم وجود دارد.

دو هتل ۳ ستاره در مرودشت وجود دارد که امکاناتشان مناسب است. یکی هتل مجتمع جهانگردی تخت جمشید و دیگری هتل آپادانا تخت جمشیدقیمت رزرو هتل در مرودشت از ۱۲۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان است.

مسیر دسترسی

در جاده‌ی شیراز به یاسوج، بعد از روستای گویم و شهر آسپاس، به دوراهی می‌‌رسید. راه مستقیم به سمت یاسوج می‌رود، اما شما سمت چپ را در پیش بگیرید که جاده‌ی مرودشت است. مسیر باصفایی در انتظارتان است. در این راه از کنار سد درودزن می‌گذرید و به کامفیروز می‌رسید.

تابلوی راهنمایی به سمت کامفیروز و دشت گمشده وجود دارد. پیش از ورود به تنگ باستانک، یک پارکینگ وجود دارد که ماشینتان را می‌توانید انجا بگذارید و پیاده به مسیر ادامه بدهید.

بیشتر عکس‌ها متعلق به خبرگزاری تسنیم است. 

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد