دیدنی‌های اطراف شیراز که نباید از دست داد

تاریخ انتشار : 8 دی 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
دیدنی های اطراف شیراز

جدا از شیراز، که دیدنی‌های زیادی دارد و همه چیز در آن خوب و خوش و خرم است. در اطراف شیراز هم دیدنی‌های زیادی قرار گرفته که بعد از اینکه به حافظیه سر زدی و از باغ ارم و جهانگشا دیدن کردی و در نارنجستان قوام قدم زدی، سر زدن به دیدنی‌های اطراف شیراز هم خالی از لطف نیست و سفرت را به خاطره جامع و کاملی تبدیل می‌کند.

تنگ تیزاب

تنگه تیزآب

یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز که نباید از کنارش آسان گذشت؛ تنگ تیزاب در ۲۸ کیلومتری شمال غرب سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز است. در این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه دائمی این گذرگاه و درختان سر به فلک کشیده  آن که شامل درختان بید، بلوط و بادام است، گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. تنگ تیزاب، تابستان‌های خنک و خوش آب و هوایی دارد و زمستان‌هایی سرد، بنابراین بهترین ماه‌های رفتن به آن از اردیبهشت تا اوایل آذر است. در اینجا می‌شود چادر هم برپا کرد و یک شب را در دل طبیعت گذراند و اگر تجهیزاتت کامل بود ماهی گیری هم کرد.

دشت ارژن

دشت ارژن

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.  این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد به دلیل کوچ پرنده‌های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر هم می‌شود.  ارژن منطقه‌ای حفاظت شده و پر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته‌ای نه چندان دور  شیر ایرانی هم در آن زندگی می‌کرده. دشت ارژن همه زیبایی‌ها را یکجا دارد. در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنکی صورتت را نوازش می‌کند.

آبشار دشت ارژن در زمستان به مجسمه‌ای یخی بدل می‌شود که قشنگی‌های خودش را دارد. وقتی هوا مطبوع است می‌شود در دشت و روی چمن‌هایش ولو شد و بعد به دیدن آبشار چرونیز رفت. در مسیر آبشار، چشمه‌های پرآب زیادی هست و بعد از دیدن همه اینها می‌توان به دیدن بازار سنتی ارژن در کازرون رفت.

بیشتر بخوانید: هتل‌های معروف شیراز کدامند؟

روستای قلات

قلات شیراز

به عقیده خیلی‌ها نباید بدون دیدن قلات شیراز آن را ترک کرد. روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شیراز در جاده شیراز- سپیدان قرار گرفته و ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. اینجا پر از باغ‌های سرسبز و کوچه پس کوچه‌های پرپیچ و خمی  است که می‌شود ساعت‌ها در آن پیاده‌روی کرد. کوچه‎هایی که جوی آب هم از وسط آن می‌گذرد.

قدیم‌ها، قلات روستایی بود با خانه‌های کوهستانی که بیشتر خانه‌هایش از خشت و گل و آجر بود، ولی این روزها با باز شدن پای بساز و بفروش‌ها به آن، در برخی از قسمت‌هایش دیگر خبری از خانه‌های ساده قدیمی نیست. آبشارهای سه گانه روستا از بین صخره‌ها سرازیر می‌شود و درحواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، گیاهان دارویی‌ای مثل ختمی، آویشن، پونه، مرزه وجود دارد که از جذابیت‌های روستاست.

وجود باغ‌های میوه‌ای مثل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و فرآورده‌های لبنی مثل شیر، پنیر، کره و کشک، شیره انگور، رب انار و آب غوره‌  از قلات روستای همه چیز تمامی ساخته. از این گذشته گیوه، سبدها و وسایل چوبی قلات نیز برای سوغات مناسب است.

کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته‌های قلات معروف است و نباید از خیرش گذشت. کلیسای روستا، آسیاب‌های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان از دیدنی‌های قلات است.  بهترین وقت رفتن به روستای قلات بهار و تابستان است، هرچند در پاییز و زمستان هم صفای خودش را دارد.

بیشتر بخوانید: هفت رستورانی که در سفر به شیراز باید رفت

آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مارگون که به آن آبشار چشمه‌ای هم می‌گویند، در کنار روستای مارگون در غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته. در بالای آبشار مارگون صدها چشمه قرار گرفته و از آنجا که هیچ رودخانه‌ای در بالایش وجود ندارد، به بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان هم معروف است. پس برای دیدن همچین جاهایی نیاز به سفرهای بسیار و عبور از دریای طوفان خیز نیست.

اطراف آبشار باغ‌های سیب، درخت زالزالک، بوته‌های زرشک قرار گرفته و اطرافش هم می‌توان چادر زد. به شرطی که در گرمترین فصل سال به آنجا رفته باشید، چون در گرمترین ماه سال دمای هوایش ۱۰ درجه است. برای رفتن به مارگون باید در جاده سپیدان قرار گرفت. از سپیدان تا آبشار ۱۳۰ کیلومتر راه دارید.

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی از بکرترین دیدنی‌ های اطراف شیراز است. این منطقه دیدنی و خوش آب و هوا در کوهمره سرخی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز و شرق روستای کره بس قرار گرفته. و به دلیل داشتن رودخانه و گذر از معابر آبی، طرفداران زیادی دارد. اطرافش را درختان انبوه بلوط و کوه‌های سربه فلک کشیده پوشانده و برای عبور از آن باید از راه‌های تنگ و شکاف‌های متعدد گذشت.

رودخانه دم اسب بعد از طی مسیر تنگی وارد روستای کره بس می‌شود. در ادامه مسیر دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ قرار گرفته که با شنا یا قایق‌های بادی می‌توان از آن گذشت. ادامه این مسیر به آبشار تنگ دم اسب منتهی می‌رسد، جایی که صدای آبش آدم را حسابی آرام می‌کند و زیبایی‌اش چشم را خیره.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

دریاچه مهارلو

در ۱۸ کیلومتری شیراز. هوا که سرد می‌شود دریاچه پر می شود از پرندگان مهاجر. دریاچه مهارلو در کنار جاده شیراز-بندرعباس قرار گرفته.

دریاچه‌های هفت برم

در ۵۵ کیلومتری شیراز. وجود تپه ماهورها و آبگیرهای متعدد در کنار حضور پرندگان در کنار دریاچه. برای رفتن به دریاچه بعد از خروج از  شیراز، مسیرتان را در بزرگراه شیراز – قائمیه ادامه دهید. و پس از  حدود ۵۵ کیلومتر و گذر از کنار خان زیان وارد یک جاده فرعی شوید که به دریاچه ختم می شود.

بیشتر بخوانید: هتل‌های ارزان قیمت شیراز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

۱ نظر

  • پاسخ یعقوب ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ از ۱۳:۲۱

    آبشار رمقان فراموش نشود بسیار دیدنی فراموش نشدنی

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد