جاهای دیدنی اطراف تبریز که حتما باید دید

تاریخ انتشار : 28 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ دی ۱۴۰۱
جاهای دیدنی اطراف تبریز که حتما باید دید

تبریز، شهر اولین‌های ایران، تنها خودش دیدنی نیست. جاذبه‌های اطراف تبریز از جنگل‌های ارسباران گرفته تا روستای دیدنی کندوان، خود دلیل سفر به این شهرند. ما در این نوشته تعدادی از جاهای دیدنی اطراف تبریز را معرفی کرده‌ایم تا با دیدی باز به دیدن این شهر خوش‌آب‌وهوا بروید.

کوه‌های رنگی آلاداغ لار

برای دیدنی کوه‌های رنگی لازم نیست راه دوری مثلا تا استان گانسو چین بروید، چون خودمان در تبریز نمونه‌ای از آن را داریم. کوه‌های رنگی آلاداغ لار که ۱۵ میلیون سال قدمت دارند، مثل رنگین‌کمانی، بین جاده میانه به زنجان قرار گرفته‌اند و یکی از حیرت‌انگیزترین مناطق ایرانند.

حتما برای شما هم سوال است که دلیل رنگی شدن این کوه‌ها چیست؟ وجود حوضچه‌هایی از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه‌زایی و بالاآمدگی کوه‌ها یا به عبارت ساده‌تر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب آن با رسوبات باعث رنگی شدن تپه‌های این منطقه شده است.

آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز، اواسط جاده میانه-زنجان

روستا و دره لیقوان

اسم لیقوان، اگرچه پنیر لیقوان را در ذهنمان تداعی می‌کند، ولی دره لیقوان، دره‌ای بسیار باصفاست که در جنوب شرقی تبریز و دامنه‌ سهند قرار گرفته. و از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. به دره سبز لیقوان به خاطر آب‌وهوای کوهستانی و خنک و آب گرم معروفی که دارد و به خاطر جنگل‌ها، گلزارها و طبیعت بکرش، دره بهشت می‌گویند.

لیقوان در کنار رودخانه مهران‌رود، یکی از خوش‌ آب‌ و هواترین‌هاست. آبش برای بیماری‌های گوارشی مفید است. و علاوه بر پنیر بسیار معروفش به گیاهان دارویی‌اش هم شهره است. اگر به لیقوان رفتید، دیدن آب گرم ایسی سو در جنوب شرقی روستا را از دست ندهید.

مسیر دسترسی: لیقوان در ۳۶ کیلومتری شرق تبریز و ۲۴ کیلومتری جنوب شهرستان باسمنج در دامنه کوه سهند قرار گرفته. بعد از گذر از روستاهای هروی و بیرق میتوان به روستای لیقوان رسید.

هتل‌های لوکس تبریز کدامند؟

روستای کندوان

اگر دلتان می‌خواهد یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای ایران را ببینید کافی است ۶۰ کیلومتر از تبریز بروید تا به روستای دیدنی کندوان برسید. کندوان روستایی‌ست با خانه‌های صخره‌ای در دل کوه‌ها که زندگی در آنها هنوز جریان دارد.

کندوان همانطور که از اسمش پیداست به دلیل خانه‌هایش که شبیه کندوی عسل‌اند و در دل صخره‌ها کنده شده‌اند به این اسم معروف است.

این روستا بعد از کاپادوکیه ترکیه و داکوتای آمریکا، سومین روستای صخره‌ای دنیاست، با این تفاوت که مردم در آن هنوز زندگی می‌کنند و کسی از اهالی روستا ترکش نکرده است. اسفند تا اوایل آبان بهترین زمان رفتن به کندوان است.

کندوان، عسل بسیار معروفی دارد، به اضافه آب‌معدنی گوارایی که به واسطه مقدار پایین آهک برای بیماران کلیوی مفید است. اگر به روستای کندوان رفتید و خواستید شب را در این روستا بمانید هتل سنگی لاله کندوان می‌تواند، انتخابتان باشد.

مسیر دسترسی: کندوان از توابع شهرستان اسکوست. اسکو در جنوب شرقی تبریز، با این شهر۳۰ کیلومتر فاصله دارد و وقتی به آن رسیدید ۱۸ کیلومتر در راه هستید تا به کندوان برسید. بنابراین از تبریز به سمت اسکو حرکت کنید. بعد از رسیدن به اسکو و طی مسیر به سمت جنوب و گذشتن از شهر «اسفنجان» و روستای «کهنمو»، کندوان پیش رویتان است.

جلفا

از دیگر جاهای دیدنی اطراف تبریز جلفاست. جلفا در ۱۳۸ کیلومتری تبریز واقع شده. یعنی نزدیک به دو ساعت در راه هستید و بعدش به یکی از دیدنی‌ترین جاهای تبریز می‌رسید. جلفا در حاشیه رود ارس قرار گرفته و به دلیل هم‌مرز بودن با جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بازارچه‌های مرزی معروفی دارد.

دو بازارچه مرزی جلفا، یکی در نزدیک گمرک و دیگری در ابتدای جاده ساحلی شرقی به اسم آراز قرار گرفته. آنچه جلفا را بر سر زبان‌ها انداخته، جاهای دیدنی آن است. آبشارهای کوچک و بزرگ و هوای خنک از انگیزه‌های سفر به جلفا می‌تواند باشد.

اگر به جلفا رفتید دیدن آسیاب خرابه، کلیسای سنت استپانوس در ۱۶ کیلومتری غرب جلفا، کلیسای مریم مقدس جلفا و روستای استپین را از دست ندهید. نگران اقامت در این شهر مرزی هم نباشید، جلفا چند هتل دارد که می‌توانید در این صفحه از امکانات و قیمت آنها مطلع شوید.

مسیر دسترسی: از تبریز به سمت صوفیان و مرآند رفته و بعد از آن به جلفا می‌رسید. مسیر دیگر کلیبر است که باید از اهر به آن بروید. مسیری که هرچند زیباست، ولی زمان بیشتری را در راه هستید. برای رسیدن به جلفا می‌توانید با قطار هم بروید. روزهای فرد و جمعه ساعت ۸:۲۰ دقیقه، قطار تبریز به جلفا از راه‌آهن تبریز حرکت می‌کند. از تهران هم به تبریز و سپس جلفا قطار هست.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

۲ نظر

  • پاسخ صنم ۶ اسفند ۱۳۹۸ از ۰۷:۱۶

    سلام امسال ک ما می‌بینیم همین تبریز خودمون باید باشیم جلفا کندوان و…شماهم به شهر قشنگمون تشریف بیارید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد