معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز با آدرس و عکس

تاریخ انتشار : 28 فروردین 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
جاهای دیدنی تبریز با آدرس و عکس

وقتی اسم تبریز را می‌شنوید یاد چی می‌افتید؟ سرما؟مشروطه؟ باقلوا؟ یا شهری که طبیعت بکری مثل جنگل‌های ارسباران را در خود جای داده است؟ تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه‌ها، طبیعت سرسبزی هم به‌خصوص در بهار و تابستان دارد. یعنی فصل‌هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. ما در اینجا جاهای دیدنی تبریز را با آدرس و عکس نوشته‌ایم. این جاها شامل جاذبه‌های گردشگری‌ای هستند که دیدن‌شان در اولویت است. با اسنپ تریپ، سرویس رزرو هتل همراه باشید.

بازار تبریز

بازار تبریز

یکی از دیدنی‌ترین جاهای تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره‌ها، سراها و  تیمچه‌های زیادی دارد.  هر بخش از بازار تبریز مختص کسب‌وکاری است و به‌خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است.

بازار بلورفروشان، شیشه‌گران و کفش‌دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر به دیدن بازار تبریز رفتید از تیمچه مظفریه که با سقف بلندش و پنجره‌های کوچک و بزرگ رنگی‌اش، قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز است، دیدن کنید.

آدرس: خیابان جمهوری

موزه قاجار

موزه قاجار

یکی از زیباترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارت و حیاطی زیبا دارد و سفری است به دوره قاجار.

این موزه شامل بخش‌های مختلفی است، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی‌های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر.

موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد، خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره‌الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته

آدرس: سمت راست خیابان ثقه الاسلام، در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان کودکان

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های تبریز

باغ ائلی گلی

باغ ائل گلی

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره‌های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده. خوردن یرالما یومورتا یا سیب‌زمینی تخم‌مرغ را در اینجا از دست ندهید.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

خانه مشروطه

خانه مشروطهاگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم‌گیری سران مشروطه  کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر ازآیینه‌کاری و گچبری.

آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

از دیگر جاهای دیدنی تبریز با آدرس و عکس

مسجد کبود

مسجد کبود

تبریز، مساجد زیادی دارد، اما یکی از دیدنی‌ترین آنها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است. این مسجد به خاطر کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگشبه فیروزه اسلام هم مشهور است. مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.

زیبایی‌های این مسجد آنقدر زیاد است که باوجود صدماتی که به آن وارد شده، هنوز زیباست. بارزترین ویژگی مسجد کبود، کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقش‌های پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

آدرس: خیابان امام‌خمینی، روبروی کوچه صدر

تله‌کابین کوه عون ابن علی (عینالی)

عینالی

اگر در سفر به تبریز خواستید یک روز پرهیجان را بگذرانید، پیشنهاد ما تله‌کابین کوه عون یا عینالی است. می‌توان سوار کابین‌های فاز یک آن از بین کوه‌های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را دید.

در ایستگاه دوم تله‌کابین، کافه‌ها و رستوران‌های مجموعه قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های اطراف اینجا می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرد.

آدرس: شمال شهر تبریز

بیشتر بخوانید: هتل‌های ارزان قیمت تبریز

موزه شهرداری

میدان ساعت تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که هم می‌توان در اطرافش نشست و هم از موزه‌اش دیدن کرد، میدان ساعت است.  میدان شهرداری یا ساعت در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به ساختمان ساعت واقع شده. تبریزی‌ها به این میدان ساعات قاباغی یا جلوی ساعت می‌گویند.

کاخ شهرداری ساعتی به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر دارد که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نقشه ساختمان شبیه طرح عقابی درحال پرواز است و شبیه ساختمان‌های آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم است.

تنها موزه شهرداری ایران هم شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و.. در کاخ شهرداری قرار دارد. در کنار این ساختمان موزه آتش‌نشانی قرار گرفته و بیشتر از هرچیز باغ آن قشنگ است.

آدرس: تقاطع خیابان‌های ارتش جنوبی و امام خمینی

پیاده‌راه تربیت

پیاده راه تربیت

در تبریز خیابان‌هایی هست مخصوص عابران پیاده. این خیابان‌ها سنگفرش شده‌اند و در دو طرفشان لباس‌فروشی و کفش‌فروشی‌ست. خیابان تربیت یکی از این خیابان‌هاست که نزدیک میدان ساعت قرار گرفته و عصرها خیلی شلوغ است. کمی پایین‌تر از این خیابان پیاده‌راه مقصودیه است که خانه تاریخی حیدرزاده یکی از قشنگ‌ترین خانه‌های تبریز با معماری بی‌نظیرش در آن واقع شده.

آدرس: نزدیک میدان ساعت، پیاده‌راه تربیت

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

۱۱ نظر

  • پاسخ نیما ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ از ۱۰:۳۰

    یاشاسین اذربایجان
    خیلی ممنون
    حتما به تبریز بیایید

    • پاسخ سراجی ۴ اسفند ۱۳۹۶ از ۱۰:۱۹

      دوست عزیز بفرمایید معمولاً هوای تبریز تو ایام عید چطوره؟گفتم اگه خوب باشه بیام ی دوری بزنم.ممنون

    • پاسخ امیر.دلیجان ۱۱ تیر ۱۳۹۷ از ۱۵:۲۴

      زنده باد آذربایجان.تعطیلات خرداد اومده بودیم تبریز.خیلی زیبا بود .اونقدر که بازم دلم هواشو کرده.مردمان بسیار مهربون وخونگرمی داره.توصیه میکنم به هرکی نرفته حتما” به آذربایجان زیبا بره و از زیبایی هاش لذت ببره. یاشاسین آذربایجان

      • پاسخ س ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ از ۰۸:۱۱

        واقعا ممنون از شما

  • پاسخ مجید ۲ فروردین ۱۳۹۷ از ۱۴:۴۴

    از راهنمایی و اطلاعاتتون ممنونم من به تبریز سفر کردم از مطالبتون استفاده کردم.

  • پاسخ عباس جهان ۸ فروردین ۱۳۹۷ از ۱۳:۰۳

    سلام عید شما مبارک دوستان برای ۲ روز اقامت در تبریز چه مکانهایی را برای دیدن پیشنهاد میکنید

  • پاسخ زهرا ۷ تیر ۱۳۹۷ از ۱۰:۵۹

    ممنون از شما انشاءالله همیشه خوش و سلامت باشید.

  • پاسخ آراس ۳ مرداد ۱۳۹۷ از ۱۹:۰۵

    ما فردا برای اولین بار عازم تبریزیم خیلی هیجان زده ام!

  • پاسخ zahra ۵ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۹:۱۳

    خیلی تونست کمکم کنه ممنون .
    ❤زادگاه زیبای من ❤

  • پاسخ حسينعلي اسماعيلي ۲۹ تیر ۱۳۹۸ از ۱۹:۰۱

    دو روز تو تبریز گشتیم از مردم خوب و اماکن زیبا و تمیزی شهر لذت بردیم افرین به اذربایجانیها

  • پاسخ محمد ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۲۱:۱۴

    سلام .ممنون از اطلاعات سایتتون .من چند روز پیش کندوان بودم .رودخانه ی پر آبش که جوی آبی هم نبود.اگر در کاپادوکیا و داکوتا سکنه ای در روستاهاشون نیست قصدشون حفظ و نگه داری این سرمایه است .در کندوان همه این خانه های کله قندی تبدیل به فروشگاه آلو و عسل و صنایع دستی شهرهای دیگر شده .خیلی راحت داخل خانه را گچ کرده اند و هیچ زیبایی طبیعی وجود ندارد . هر جا را دوست داشتند پنجره و درب های زشت گذاشته اند.به نظر من فقط از دور زیبا هستند چون از نزدیک آدم دلش به حال طبیعت می سوزد.توجه
    توجه. توجه از همه بدتر که در ورودی روستا که ورودیه میگیرند چند پسر ایستاده اند که به شما پیشنهاد می دهند که لیدر رایگان باشند برای معرفی روستاشون‌ .مسافر رابه چند تا خونه می برند که همه فقط فروشگاه هستند و بعد شما را به یک مغازه میبرند و همه چیز را به قیمت بالاتر از جاهای دیگر روستای خودشان به شما میفروشند .در ضمن همه محصولات روستا در همان جاده در مسیر رفت و برگشت ۲۰ درصد ارزان تر است .حتما اول قیمت بگیرید چه بسا در خشکبار فروشی های شهر خودتان از همه ی آنها ارزان تر باشد

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد