کدام پارک‌های تهران را باید دید؟

تاریخ انتشار : 18 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
پارک های تهران

زمانی، پارک شهر، تنها پارک عمومی تهران بود و تا مدت‌ها پایتخت جز آن پارکی نداشت. تا اینکه باغ‌‌ها و اراضی گوشه و کنار شهر به پارک تبدیل شدند و چهره شهر را عوض کردند. حالا پارک‌های تهران، جزو دل‌خوشی خیلی‌ از تهرانی‌ها محسوب می‌شوند. جایی که هوای خنکی دارد، می‌توانی از شلوغی بیرونش فرار کنی و به داخلش پناه ببری. روی نیمکت‌ها بنشینی و از صدای پرنده‌ها و بازی بچه‌ها و خانواده‌هایی که بساط غذا را روی چمن‌ها پهن کرده‌اند و آنهمه درخت زیبا و بلندی که می‌بینی به وجد بیایی. پارک‌های تهران زیادند، ولی ما چقدر با آنها آشناییم و باید کدام‌ها را حتما ببینیم؟

پارک شهر

پارک شهر تهران

پارک شهر، یکی از بزرگترین پارک های تهران است. پارکی که در سال ۱۳۳۹ ساخته شده و دوره‌های مختلفی را به خود دیده است. در زمان جنگ ۸ ساله، پناهگاهی با دو ورودی، در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته بودند که بعد از جنگ به آکواریم تبدیل شد و هنوز هم پابرجاست.

پارک شهر ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. این پارک از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی (شاپور سابق) می‌رسد. و از آنجایی که هم نزدیک بازار است و هم سازمان‌های مختلفی مثل شهرداری و وزارت دادگستری در اطرافش قرار گرفته، همیشه شلوغ است.

صبح‌ها، پارک خلوت است و بیشتر مشتریانش بازنشسته‌هایی هستند که یا دارند شطرنج بازی می‌کنند یا تخته. و اگر روی یکی از نیمکت‌ها بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید، آرامش اطراف در برتان می‌گیرد و صدای پرنده‌ها و کلاغ‌ها آنقدر در شما ته نشین می‌شود که به کلی از محیط کنده می‌شوید.

پارک شهر، آکواریوم و موزه صلح و کتابخانه هم دارد. به اضافه باغ پرندگان و مجسمه فیل و زرافه که از فرط واقعی بودن، کاری می‌کنند که با احتیاط به‌شان نزدیک شوید و عکس بیاندازید.

آدرس: پارک شهر در منطقه ۱۲ قرار گرفته. می‌توانید در ایستگاه مرکزی امام خمینی (توپخانه) پیاده شوید و ۵ دقیقه پیاده بروید تا به در ورودی خیابان خیام برسید. یک راه هم این است که در ایستگاه مترو حسن‌آباد از قطار پیاده شوید و کمی پیاده بروید. کاموافروشی‌های میدان حسن‌آباد را تماشا کنید و گردش‌کنان به ورودی پارک در خیابان بهشت برسید.

پارک لاله

پارک لاله تهران

در بلوار کشاورز، بلواری که درخت‌ها احاطه‌اش کرده‌اند و تصویر پیش چمشت با وجود دوچرخه‌سوارها و آدم‌هایی که روی چمن‌ها دراز کشیده‌اند، بسیار سبک است، می‌رسیم به پارک لاله. پارک لاله در سال ۱۳۴۵ ساخته شده و تا پیش از انقلاب، اسمش فرح بوده. ولی انقلاب که از راه رسید، اسم پارک و بلوار هم تغییر کرد و از الیزابت شد بلوار کشاورز.

پارک لاله که تا پیش از انقلاب، محلی بود برای رژه نیروهای ارتش، ۳۵ هکتار است. و ظهرها یا شب‌ها که به آن بروید تصویر خانواده‌هایی که روی چمن‌ها زیرانداز انداخته‌اند و نهار یا شام‌شان را کنار هم می‌خورند، پیش چشم‌تان خیلی قشنگ به نظر می‌رسد. این پارک زمین بازی برای بچه‌ها و زمین فوتبال هم دارد.

آدرس: جز بلوار کشاورز که به پارک راه دارد، ضلع شمالی پارک لاله، به خیابان فاطمی می‌رسد، همان خیابانی که هتل لاله را هم در خودش جای داده. از خیابان حجاب و کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم می‌شود داخل پارک شد. خیابان کارگر شمالی که موزه هنرهای معاصر در آن قرار گرفته هم به پارک راه دارد. خیابان کارگر را که بالا بروید در تقاطع کارگر و فاطمی به موزه فرش می‌رسید، یکی از موزه‌های مهجور ولی زیبای پایتخت.

پارک ساعی

پارک ساعی تهران

در خیابان ولیعصر تهران، با چنارهای بلندش، یکی دیگر از معروف‌ترین پارک‌های تهران به اسم ساعی جا خوش کرده. پارک ساعی بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ و در ۱۲ هکتار ساخته شده. این پارک، جزو پارک‌‌های جنگلی به حساب می‌آید به این شکل که از بین درخت‌های انبوهی که در طبقات مختلف قرار گرفته و حالت پله‌ای دارد می‌گذرید.

پارک ساعی، باغ وحش کوچکی هم دارد که پرنده و حیوان‌های مختلف در آن نگهداری می‌شود. این پارک با وجود زمین اسکیت‌اش، عصرها و شب‌ها خیلی شلوغ می‌شود، هرچند که جاهای دنج و خلوت در گوشه و کنارش کم نیست.

آدرس: پارک ساعی از سمت غرب در خیابان ولیعصر و بالاتر از خیابان بهشتی قرار گرفته. و اتوبوس‌های بی آر تی درست از جلوی پارک می‌گذرند. در سمت شرق پارک هم خیابان وزراست، همان خیابانی که به سینما آزادی می‌رسد.

پارک ملت

پارک ملت تهران

خیابان ولیعصر فقط پارک ساعی را در خودش جای نداده. از میدان ونک که بگذرید، بعد از نیایش به پارک ملت می‌رسید. پارک ملت که قدیم‌ها اسمش پارک شاهنشاهی بوده، در سال ۱۳۴۵ ساخته شده و در طراحی‌اش از پارک‌های انگلیسی هم الگو گرفته‌اند.

این پارک یک سینمای چهاربعدی هم دارد که نزدیک پردیس ملت است و درخت‌های افرا و صنوبر و چنار و اقاقیا دیدنی‌ترش کرده‌اند. پارک ملت، پارکی محبوبی برای تهرانی‌هاست. به طوری که براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، این پارک اولین پارکی‌ست که یک تهرانی به هرکسی معرفی می‌کند.

آدرس: پارک ملت از شرق به خیابان ولیعصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیما می‌رسد. اتوبوس‌های بی‌آرتی درست از جلوی این پارک می‌گذرند.

پارک قیطریه

پارک قیطریه

در شمال شهر تهران، پارکی قرار گرفته که شب‌ها جای سوزن انداختن ندارد، چه تابستان باشد و چه زمستان. پارک قیطریه در زمان‌های دور به این شکلی که امروز می‌بینیم نبود. قبل از انقلاب، پارک قیطریه، باغی بود متعلق به خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار که در سال ۱۳۵۶، به پارک تبدیل شد و حالا سالهاست که یکی از جاهای تفریحی تهران است. بعضی شب‌ها گروه‌های موسیقی هم به این پارک می‌آیند و حال و هوایش را عوض می‌کنند. و بوی بلال، با بوی درخت‌ها و هوای تازه گره می‌خورد و سرخوش‌ات می‌کند.

آدرس: پارک قیطریه، در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه قرار گرفته. و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش و پل طبیعت

زمانی تا اسم تهران می‌آمد، جز شلوغی و دود و دم‌، چیزهایی مثل برج آزادی و برج میلاد به ذهن متبادر می‌شد. اما از سال ۱۳۹۳ پل طبیعت هم به نمادهای تهران اضافه شده. و حالا چند سالی‌ست که بدون مزاحمت ماشین‌ها می‌توان روی پل راه رفت، عکس گرفت، و رفت و آمد ماشین‌ها را آن بالا تماشا کرد. پل طبیعت دو پارک طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم وصل می‌کند. و برای همین جای بسیار محبوبی‌ست.

پارک آب و آتش در سال ۱۳۹۳ کارش را شروع کرده و نسبت به دیگر پارک‌های تهران، خیلی جوان‌تر است. این پارک همانطور که از اسمش هم پیداست، پارکی‌ست که می‌شود در آن، آب بازی کرد و به تماشای شعله‌های آتش که از زمین بیرون می‌آیند، نشست.

آدرس: میدان ونک، اتوبان حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، ضلع جنوبی اتوبان. دسترسی به پارک از دو ورودی ممکن است؛ یکی خود اتوبان حقانی و دیگری کوچه کنار پارک در ضلع غربی.

بیشتر بخوانید: هیجان انگیزترین پارک های تفریحی تهران کجاست؟

دیگر پارک‌های تهران

پارک جمشیدیه: انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

پارک بسیج: بزرگراه بسیج جنوب

پارک آبی آزادگان: منطقه ۱۵، در انتهای بزرگراه آزادگان، نزدیک به بزرگراه بسیج

پارک رازی: خیابان قزوین

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی؛ چند قدم در خیابان‌های پایتخت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد