همه چیز درباره کشتی یونانی کیش

تاریخ انتشار : 19 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
همه چیز درباره کشتی یونانی کیش

اگر حوالی غروب در ساحل جزیره کیش قدم بزنید، یک کشتی به گل نشسته را می‌بینید که در کنار آسمان خوش رنگ غروب، منظره چشم‌نوازی را به­‌وجود آورده است. این کشتی را به نام کشتی یونانی می‌شناسند و این روزها تبدیل به یکی از نماد‌های جزیره کیش شده است. می‌توان با جرئت گفت، اکثر کسانی که به‌قصد تفریح و گردش به جزیره کیش سفر می‌کنند، دیدن کشتی یونانی و گرفتن عکس یادگاری با آن را از دست نمی‌دهند. اما ماجرای این کشتی چیست؟ از کجا آمده و در آب‌های خلیج‌فارس چه می‌کند؟ ما در این بلاگ به سوالاتی که درباره کشتی یونانی در ذهنتان ایجاد شده است، پاسخ خواهیم داد.

فاصله تهران تا کیش با ماشین، قطار و هواپیما

کشتی یونانی کجاست؟

کشتی یونانی در میدان غروب و در نزدیکی پارکی ساحلی به همین نام در جزیره کیش قرار دارد.

تاریخچه کشتی یونانی

این کشتی که در ساحل کیش نشسته است، ماجرایی طولانی دارد. در سال ۱۹۴۳ میلادی برابر با ۱۳۲۲ هجری شمسی شرکت کشتی‌سازی “ویلئام همیلتون” اقدام به ساخت یک کشتی باربری در شهر پورت گلاسکو کرد. این کشتی پس از ساخت به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا واگذار شد. سپس شرکتی به نام “کشتی بخار لاریناگا” آن را خرید و پس از ۲ سال آن را به شرکتی به نام “تی ان جی هریسون” واگذار کرد.

طی سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی این کشتی به اجاره دولت آفریقای جنوبی درآمد. در نهایت در سال ۱۹۴۶ “کشتی بخار شرانت” مالکیت این کشتی را به دست گرفت و نام آن را به نچرالیست تغییر داد. بعد‌ها تصمیم‌گیری شد که مدیریت این کشتی به “تی ان جی هریسون” صاحب قبلی واگذار شود. سرانجام در سال ۱۹۵۹ یک شرکت ایرانی مالکیت این کشتی را به عهده گرفت. شرکت ایرانی به نام “لوید نکو خرمشهر” پس از تغییر نام کشتی به “کوروش ایرانی” مدیریت آن را به یک شرکت به نام “بی‌اشروت” واگذار کرد.

در اوایل سال ۱۹۶۵ میلادی سرانجام کشتیرانی ایران در خرمشهر صاحب آن شد و اسم آن را به همدان تغییر داد. سال‌ها بعد، این کشتی به دو تاجر یونانی فروخته شد و نام آن باز هم تغییر کرد و “کولایف” شد. وزن کشتی در زمان ساخت نزدیک به ۷۰۶۱ تن بود. اما در سال‌های اخیر به دلیل پوسیدگی و تخریب، وزن آن کاهش‌یافته است.

کشتی قبل از به گل نشستن

این کشتی در نهایت در یکی از تابستان‌های داغ جزیره کیش، در سال ۱۳۴۵ مقابل چشمان متعجب روستاییان این منطقه، به گل نشست. مالک این کشتی در مدت هشتاد روز سعی کرد تا این کشتی را از گل خارج کند، اما به علت وزن بالای کشتی تمام تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. به دلیل این که صاحب این کشتی فردی یونانی بود، این کشتی با نام کشتی یونانی شناخته می­شود.

هتل‌های نزدیک کشتی یونانی

از جمله هتل‌هایی که در نزدیکی این کشتی به گِل‌نشسته در سواحل جزیره کیش قرار دارند، هتل ۵ ستاره ترنج است که جزء هتل‌های لوکس جزیره کیش به‌حساب می‌آید. طراحی هتل ترنج به شکلی است که بخشی از آن روی آب و بخش دیگر روی ساحل قرار گرفته است. در این هتل واحد‌هایی که روی آب قرار دارند، دارای کف شیشه‌ای و بالکن هستند. به همین دلیل، مسافران هتل می‌توانند از منظره زیبای دریا بهره ببرند.

از دیگر هتل‌های این منطقه می‌توان به هتل صدف، هتل گامبرون کیش، هتل آنا، هتل ویدا، هتل لوتوس، هتل کوروش و هتل پارس اشاره کرد.

مقایسه قیمت و رزرو اقامتگاه‌­ و هتل در جزیره کیش با تخفیف ویژه از طریق سایت و وب اپلیکیشن اسنپ­‌تریپ امکان­پذیر است.

تفریحات و جاذبه‌های اطراف کشتی یونانی

در اطراف ساحل کشتی یونانی، تفریحات متنوعی برای گردشگران تدارک‌دیده‌شده است که پس از بازدید از کشتی، می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند. یکی از این تفریحات، اسب‌سواری و شترسواری روی ساحل است که بسیار هیجان‌انگیز هستند.

همچنین یک پارک ساحلی زیبا با مجسمه‌های متنوع در ساحل نزدیک کشتی احداث شده که هنوز درحال‌توسعه است. این پارک زیبا، کافه، رستوران و آمفی‌تئاتر دارد و قرار است به‌مرور، سالن‌های ورزشی نیز به آن اضافه شوند.

چرا باید از کشتی یونانی بازدید کنیم؟

کشتی یونانی در سواحل جزیزه کیش

دیدن تصویر غروب جزیره در ساحل بسیار زیبا است. حال تصور کنید در پس‌زمینه، یک کشتی به‌گل‌نشسته با ظاهری اسرارآمیز نیز وجود داشته باشد. قدم‌زدن بر ساحل در کنار این سازه عظیم می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. فراموش نکنید که حتما با کشتی عکس یادگیری بگیرید و خاطرات خود را ثبت کنید.

برای خرید بلیط هواپیما و سفر به جزیزه کیش می­‌توانید قیمت انواع بلیط هواپیما را در سایت اسنپ‌تریپ مقایسه و به راحتی بلیط خود را به مقصد این جزیره رزرو کنید.

چرا کشتی یونانی به گل نشست؟

یکی از افسانه‌هایی که درباره کشتی وجود دارد، داستانی عاشقانه است. بومیان جزیره می‌گویند ناخدای کشتی عاشق دختری زیبارو می‌شود، اما خانواده دختر او را نمی‌پذیرند. ناخدا تصمیم می‌گیرد کشتی را به ساحل بیاورد و دختر را همراه خود به یونان ببرد که کشتی در گل می‌نشیند. برخی می‌گویند مش مریم که تا چندی پیش در جزیره زندگی می‌کرده، همان دختر است.

اما در واقعیت هنگامی که کشتی به گل نشست، گروه‌های مختلفی برای بررسی اوضاع به جزیره اعزام شدند. یک یدک‌کش هلندی ۸۰ روز تلاش کرد تا کشتی را به حرکت درآورد، اما موفق نشد. سرانجام به این نتیجه رسیدند که این کار صرفه اقتصادی ندارد. پس از تلاش‌های نافرجام برای خارج‌کردن آن از گل، موتور و تمام قطعات قابل‌استفاده از کشتی خارج شدند. در حال حاضر وضعیت کشتی، به‌گل‌نشسته ثبت شده است و غیر قابل بازیابی به‌حساب می‌آید.

کشتی یونانی در ۲۵ جولای سال ۱۹۶۶ در قسمت جنوب شرقی جزیره کیش، در سن ۲۳ سالگی به گل نشست. ۲۳ سال برای یک کشتی باری، سن جوانی است. ازآن‌پس، این کشتی به حال خود ر‌ها شد و امروزه هیچ‌کس نمی‌داند دلیل اصلی این ماجرا چه بوده است.

داخل کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش با گذشت زمان و بر اثر رطوبت و گذشت زمان، پوسیده شده است. در دوره کوتاهی، اجازه تردد به آن داده می‌شد که همین موضوع باعث تسریع روند پوسیدگی این کشتی شد. در حال حاضر، بخش زیرین کشتی به دلیل برخورد موج‌ها بسیار متزلزل و سست شده است. داخل کشتی هم به محل زندگی انواع آبزیان تبدیل شده است. در نتیجه، دیگر امکان ورود به کشتی وجود ندارد.

بهترین رستوران‌های کیش که باید رفت

شرایط بازدید از کشتی یونانی

هم اکنون بازدید از داخل کشتی، ممکن نیست. به دلیل خطرات زیادی که غواصی در زیر کشتی دارد، کلوپ‌های غواصی این کار را انجام نمی‌دهند. تصاویری از درون کشتی وجود دارد که احتمالا مربوط به گذشته هستند. فضای داخل کشتی بسیار ناپایدار است و عملا امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد.

عکاسی از کشتی یونانی

تصویر زیبایی از کشتی یونانی در غروب

این کشتی برای عکاسی، یک سوژه ایده‌آل است. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید قاب‌های زیبایی را با محوریت این کشتی انتخاب کنید و خلاقیت خود را محک بزنید. چه در طول روز به سراغ آن بروید و چه در هنگام غروب، چندان فرقی نمی‌کند؛ در هر زمانی، کشتی یونانی کیش برای عکاسی چشم‌نواز است.

پارک ساحلی کشتی یونانی

وجود کشتی در ساحل کیش باعث شد، مسئولان کیش به فکر ساخت پارک ساحلی جذابی با امکانات متنوع در نزدیکی آن بیفتند. به‌این‌ترتیب، گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید از کشتی به تفریح نیز بپردازند. پارک ساحلی کشتی یونانی حدود ۶۰ هزار مترمربع وسعت دارد. شما در این پارک می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و از بوفه‌های فعال در آن استفاده کنید.

تماشای غروب آفتاب

غروب آفتاب در این منطقه بسیار زیبا است. زیبایی دریا به همراه حضور اسرارآمیز یک کشتی به‌گل‌نشسته وقتی با زیبایی غروب خورشید می‌آمیزد، حس تکرارنشدنی و خاطره‌انگیزی را در انسان بیدار می‌کند.

غروب در کدام نقطه کیش دیدنی‌تر است؟

اطلاعات فنی و تخصصی کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش در دوران فعالیت خود، در کلاس کشتی‌های باری قرار داشت. کارشناسات توان حمل بار توسط این کشتی را برابر با ۶۶۰۱ تناژ بر روی عرشه ثبت کرده اند. این کشتی طولی برابر با حدود ۱۳۱٫۹ الی ۱۳۶ متر و عرضی ۱۷٫۱ متری دارد.

نمایی از داخل کشتی یونانی

نیروی محرکه کشتی برابر با ۵۱۰ اسب بخار بوده و پیشرانه آن را ۳ سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می‌داده است. سازندگان کشتی حسگر‌هایی مانند GPS و اکو صدا نیز درون آن تعبیه شده بودند.

اسب‌سواری و شترسواری

در ساحل کنار کشتی این امکان را خواهید داشت تا اسب‌سواری و شترسواری را تجربه کنید. تفریحی که روی شن‌های ساحل بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است.

در جزیره کیش سواحل تفریحی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید و از سفرتان لذت ببرید.

اسکله تفریحی کیش را بیشتر بشناسید

کشتی یونانی؛ جاذبه‌ای چشم‌نواز

بدون اغراق می‌توان گفت کشتی یونانی یکی از جاذبه­‌های بی‌­نظیر گردشگری کیش است. این کشتی در سال ۱۳۴۵ به گل نشست و برخی اعتقاد دارند که مالک کشتی پس از این که موفق به حرکت‌دادن آن نشد، کشتی را آتش زد. متأسفانه مسئولین می‌گویند مرمت و بازسازی کشتی صرفه اقتصادی ندارد و تا سال‌های آینده کشتی یونانی کیش از بین خواهد رفت. اما نباید فراموش کرد که این کشتی در دل خود داستان‌ها و افسانه‌های زیادی مانند افسانه ناخدا و مش مریم دارد.

اگر دوست دارید کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش را ببینید، اما نگران هزینه‌­های سفر به این جزیره هستید، باید بگوییم در زمان­‌هایی از سال سفر ارزان به کیش امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید بلیط هواپیما به این جزیره را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ خریداری کنید.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

22 شهریور 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد