بازدید از کاخ های تهران، تماشای شکوه تاریخ در دارالخلافه

تاریخ انتشار : 13 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بازدید از کاخ های تهران، تماشای شکوه تاریخ در دارالخلافه

در هر جمعی اگر اسم کاخ های تهران را بیاورید، هزاران خاطره شیرین زنده می‌شود! سالیان سال است که کاخ‌ها و عمارت‌های قدیمی در تهران راوی قصه‌های تاریخی هستند و بازدید از آنها، لمس تاریخ است! با دیدن بناها و معماری‌ها به دیدار ناصرالدین شاه و احمد شاه می‌روی، با فرهنگ دوره پهلوی آشنا می‌شوی و گاهی هم از دیدن هنر و نقاشی معاصر در گالری‌های، به وجد می‌آیی!

کاخ‌های تاریخی باشکوهی در پایتخت ایران یافت می‌شوند که روزگاری مرکز قدرت و تصمیم‌گیری در سیاست بوده‌اند. قدمت برخی از کاخ­ های تهران به دوران قاجار (۱۷۸۹-۱۹۲۵) برمی‌گردد که بعدها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند. برخی از آنها نیز در دوره پهلوی (۱۹۲۵-۱۹۷۹) تخریب و بازسازی شدند. کاخ‌های مربوط به دوران قاجار ساده‌تر از دوره پهلوی هستند و کاخ‌های پهلوی نسبت به کاخ‌های قاجار مجلل‌تر و مدرن‌تر هستند. در ادامه این بلاگ، به معرفی این کاخ‌های باشکوه می‌پردازیم.

کاخ گلستان، بام تاریخ است!

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان، هسته تاریخی پایتخت و از جمله قدیمی‌ترین کاخ‌ های تهران است. این مجموعه کاخ در زمان سلسله صفویه (۱۵۰۱–۱۷۳۶) ساخته شد. در سفر به تهران حتما باید از این کاخ دیدن کرد. کاخ گلستان همچون مروارید زیبایی حس ذاتی تجمل‌گرایی پادشاهان ایرانی را تداعی می‌کند.

فواره‌های زیبا و فضای سبز کاخ را احاطه کرده‌اند. بازدیدکنندگان این کاخ تحت‌تأثیر تزئینات مجلل آن از جمله نقاشی دیواری، حکاکی‌های مرمر، موزاییک آینه‌ای و شیشه‌های رنگی قرار می‌گیرند. تالار سلام یا اتاق پذیرایی، زیباترین قسمت کاخ است که در آن، پادشاهان از مهمانان خارجی که به ایران می‌آمدند، استقبال می‌کردند. این مجموعه به عنوان یکی از کاخ های تهران، نمونه‌ای از دستاوردهای معماری و هنری دوران قاجار را به نمایش می‌گذارد. همچنین اولین نقوش و سبک‌های اروپایی در این کاخ مشاهده می‌شوند.

در بلا‌گ زیر می‌توانید بیشتر درباره کاخ گلستان بخوانید:

از کاخ گلستان چه می‌دانید؟

کاخ نیاوران، کاخی به قدمت قاجار

کاخ نیاوران تهران

مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران به وسعت حدود یازده هکتار شامل چندین بنا، موزه و بنای تاریخی می‌شود. این کاخ در قرن ۱۹ و ۲۰ در دوران پهلوی و اواخر دوره قاجار ساخته شده است. تاریخچه کاخ نیاوران به حدود ۲۸۰ سال پیش باز می‌گردد که فتحعلی‌شاه قاجار دستور ساخت یک اقامتگاه تابستانی در حومه پایتخت را صادر کرد.

کاخ اصلی این مجموعه در ابتدا با هدف برگزاری مراسم و مجالس سلطنتی ساخته شد. اما بعدها تبدیل به اقامتگاه دوم پادشاه پهلوی، محمدرضا شاه و خانواده‌اش شد. این کاخ با مساحت ۹۰۰۰ مترمربع به طور کامل با گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های باشکوه تزیین شده است. معماری آن ترکیبی از هنر قبل و بعد از اسلام می‌شود. در این کاخ، آثار هنری زیادی مانند نقاشی‌ها و مجسمه‌های گران‌بهای هنرمندان ایرانی و خارجی به چشم می‌خورند.

در بلا‌گ زیر می‌توانید بیشتر درباره کاخ نیاوران بخوانید:

از کاخ نیاوران؛ آخرین سکونتگاه خاندان پهلوی چه می‌دانید؟

کاخ سعدآباد، از بزرگ‌ترین کاخ ‌های تهران

کاخ سعدآباد تهران

یکی دیگر از کاخ ‌های تهران مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد است. این کاخ در حدود ۱۱۰ هکتار در پارکی در دامنه کوه در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه در ابتدا به ‌عنوان اقامتگاه تابستانی سلطنتی در دوران قاجار و پهلوی استفاده می‌شد.

کاخ سعد آباد ابتدا توسط برخی از پادشاهان قاجار در قرن نوزدهم تأسیس شد که در آن ساکن شدند. این مجموعه دارای ساختمان‌های مختلفی است که برخی از آنها تبدیل به موزه خانه شده‌اند. در این موزه‌ها، طیف وسیعی از لوازم خانواده سلطنتی از جمله مبلمان، ظروف، اتومبیل، فرش و نقاشی‌های مینیاتوری را به نمایش می‌گذارند.

از معروف‌ترین و زیباترین کاخ‌های این مجموعه می‌توان به کاخ سبز و کاخ احمدشاه اشاره کرد.

کاخ یاقوت از کاخ ‌های زیبا در تهران

کاخ یاقوت تهران

کاخ یاقوت از دیگر کاخ ‌های تهران است. این بنای تاریخی در زمان ناصرالدین‌شاه ساخته شد. کاخ یاقوت در سرخه‌حصار قرار دارد و در ساخت بنای آن از هیچ‌گونه معماری ایرانی استفاده نشده و طراحی آن کاملا اروپایی است.

این کاخ به عنوان مرکز فوق‌تخصصی «بیمارستان شهید دکتر محمدباقر لواسانی» استفاده می‌شود.

عمارت کلاه‌فرنگی یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های تهران

عمارت کلاه‌فرنگی تهران

ساختمان کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد یا کاخ عشرت‌آباد یکی دیگر از کاخ ‌های تهران است که به دستور ناصرالدین‌شاه ساخته شد. شاید بتوان این بنا را کمی شبیه به شمس‌العماره دانست، اما هرکدام از این دو بنا ویژگی‌های خاص خود را دارد. این کاخ بیشتر برای اهداف تشریفاتی و همچنین به‌ عنوان کاخ تابستانی پادشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاخ شهربانی به قدمت دوران پهلوی

کاخ شهربانی تهران

اگر سریال شهرزاد را دیده باشید، احتمالا یادتان هست که کاخ شهربانی درواقع همان نظمیه یا شهربانی بود که فرهاد دماوندی به آنجا می‌رفت و با سرگرد فولادشکن ملاقات می‌کرد! در این کاخ به امور نظامی و برقراری مقررات پرداخته می‌شد. ناصرالدین شاه قاجار در سفرهایی که به اروپا کرد تصمیم گرفت در ایران دست به اصلاحاتی بزند از جمله این موارد، تأسیس نظمیه یا‌‌‌‌ همان شهربانی به سبک اروپایی بود.

به عنوان یکی از کاخ های تهران، این ساختمان به منظور قرارگیری اداره شهربانی در سال ۱۳۱۵ در میدان مشق تهران ساخته شد. اکنون از این کاخ به‌ عنوان وزارت امور خارجه استفاده می‌شود. سبک معماری مورد استفاده در این ساختمان، سبک ملی یا نئوکلاسیک رضاشاهی است.

کاخ سلطنت آباد، یادگاری از دوران قاجار

کاخ سلطنت آباد تهران

این کاخ دوطبقه به دستور ناصرالدین‌شاه در روستای رستم‌آباد در سال ۱۳۰۵ ه.ق ساخته شد. این کاخ دارای «حوض‌خانه» در بخش مرکزی است. دیوارها و اتاق‌های زیر حوض‌خانه با گچ‌بری‌های هنری آراسته شده‌اند. در بالاترین قسمت سقف شیروانی این مکان، یک گوی طلایی که نمادی برای سلطنت بود، نصب شده است.

کاخ دادگستری، بیرون آمده از دل جنگ جهانی دوم!

کاخ دادگستری تهران

دادگستری تهران که با نام کاخ دادگستری نیز شناخته می‌شود، یک دادگاه تاریخی در تهران است. این ساختمان توسط معمار معروف “چکسلواکی استانیسلاو سووا” به سبک نئوکلاسیک طراحی شد. این بنا در خیابان خیام تهران قرار دارد.

کاخ سنا برگرفته از معماری اروپا

کاخ سنا تهران

کاخ سنا از دیگر کاخ ‌های تهران است که در دوره پهلوی دوم و نزدیک به کاخ مرمر ساخته شد. این بنا به منظور نشست مجلس سنای ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون این بنا در خیابان امام خمینی و روبه‌روی دانشگاه افسری قرار دارد.

عمارت باغ فردوس، قرارگاهی عاشقانه برای دوران‌ها!

عمارت باغ فردوس تهران

باغ فردوس یکی از جاذبه‌های مربوط به دوران قاجار در تهران است. خانه‌ای محصور در باغی بزرگ و دل‌انگیز که بخشی از آن، در حال حاضر به موزه سینمای ایران تعلق دارد. تاریخچه این بنا به دوره محمدشاه قاجار باز می‌گردد.

وی ابتدا تصمیم گرفت در محل باغ فعلی، کاخی بسازد؛ اما پس از مرگش عملیات آن ناتمام ماند. در همان زمان بود که عده‌ای از درباریان شروع به ساخت عمارت‌های روستایی در این منطقه کردند. حسینعلی خان معیر الممالک عمارتی را در همان مکانی بنا کرد که امروزه به باغ فردوس معروف شده است. تورهای زیادی برای سفر به تهران و بازدید از این کاخ و دیگر کاخ‌های تهران برگزار می‌شوند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در بلا‌گ زیر می‌توانید بیشتر درباره باغ فردوس بخوانید:

پرسه در باغ فردوس تهران

عمارت مسعودیه، بنایی که شاهد حوادث تلخ و شیرین‌ بود

عمارت مسعودیه تهران

یکی دیگر از زیباترین کاخ‌های تهران عمارت مسعودیه است. کاخ مسعودیه به دستور مسعود میرزا ملقب به ظل ­ا‌لسلطان ساخته شد و وقایع تاریخی و حوادث بسیار مهمی در آن رخ داده‌اند. به‌ عنوان‌ مثال می‌توان گفت تأسیس اولین کتابخانه ملی مدیون همین بنا است.

گچ‌بری‌ها و تزییناتی که در این کاخ به چشم می‌خورند، دارای جزئیات زیادی هستند و همین امر، آنها را منحصربه‌فرد کرده است و بر اهمیت عمارت مسعودیه می‌افزاید.

باغ نگارستان تهران

باغ نگارستان تهران

یکی از اماکن تاریخی و فرهنگی شاخص تهران که زبانزد است باغ نگارستان است. این باغ با قرارگرفتن در مرکز شهر، مکانی مناسب برای گردشگرانی است که به تاریخ توسعه فرهنگی ایران علاقه‌مند هستند. اینجا مکانی زیبا برای قدم‌زدن و آشنایی با معماری ایرانی قرن ۱۹-۲۰ است. در بلا‌گ زیر می‌توانید بیشتر درباره باغ نگارستان بخوانید:

پرسه در باغ موزه نگارستان تهران

کاخ مرمر، موزه هنر ایران

کاخ مرمر تهران

از دیگر عمارت‌های تاریخی تهران، کاخ مرمر است که یکی از بناهای تاریخی و شاه‌نشین‌های تهران به شمار می‌رود. این کاخ در مرکز شهر قرار دارد، اما در زمان احداث کاخ، محله‌ای آرام در تهران بود. کاخ مرمر بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ به دستور رضاشاه توسط مهندس فرانسوی “ژوزف لئون” و معمار ایرانی فتح‌الله فردوس ساخته شد. از این  بنا در ابتدا برای میزبانی مراسم رسمی استفاده می‌شد.

در بلا‌گ زیر می‌توانید بیشتر درباره کاخ مرمر بخوانید:

کاخ مرمر کجاست؟

باغ موزه قصر، از قاجار تا پهلوی

باغ موزه قصر تهران

در دوره قاجار بنایی در تهران ساخته شد که به آن کاخ قاجار می‌گفتند. این کاخ یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌ های تهران در دوره قاجار است. کاخ قاجار (موزه قصر) در زمان رضاشاه پهلوی، ویران و زندان جایگزین آن شد. کاخ و زندان سابق، در حال حاضر به باغ موزه منتقل شده‌اند.

کاخ‌های تهران برگی از تاریخ‌اند!

کاخ ‌های تهران از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این شهر هستند. در این شهر، تعداد زیادی کاخ از پادشاهان قاجار و پهلوی وجود دارد که هرکدام در نوع خود بی‌نظیر هستند. کاخ‌های نیاوران، سعدآباد، گلستان، مرمر و غیره چند نمونه مشهور از این بناهای تاریخی به شمار می‌روند.

بازدید از این کاخ‌ها در طول سفر به تهران برای دوستداران تاریخ و معماری ایران بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. در زمان سفر به تهران، خیالتان از بابت هتل و بلیط هواپیما راحت باشد. با خرید از اسنپ‌تریپ می‌توانید اقامتی آسان و فراموش نشدنی را در شهر تاریخی تهران تجربه کنید.

موزه خودرو، بهشت عاشقان ماشین در تهران

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد