راهنمای سفر به یزد؛ شهر بادگیرهای تاریخی

تاریخ انتشار : 13 بهمن 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۱
راهنمای سفر به یزد؛ شهر بادگیرهای تاریخی

یزد که با شن‌های کویر و آسمان پر نور ستاره‌ها محاصره شده؛ به بادگیرهای بلند، شیرینی‌های دلربا و ترمه‌هایش شناخته می‌شود. در گوشه گوشه‌ی شهر یزد، ردی از مکان‌های تاریخی و فرهنگ‌های مختلف پیداست؛ از آیین‌ها و زرتشت تا مراسم‌های مذهبی معروفی مانند محرم. یزد شهری‌ست که به سختی می‌توان از آن دل کند، اما یک راهنمای کامل می‌تواند به شما کمک کند تا چیزی را از قلم نیاندازید. در ادامه راهنمای سفر به یزد، و هرچیزی که برای سفرتان لازم دارید را به سبک اسنپ‌تریپ می‌خوانید.

تاریخچه یزد

یزد در نزدیک کویر مرکزی ایران قرار گرفته و عناوینی از جمله «اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان» را داراست. و شهری‌ست که به بادگیرهای بلند و قنات‌های زیرزمینی‌اش شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که کلمه‌ی یزد معنی ستایش و پرستش را می‌دهد. برخی از تاریخ‌شناسان می‌گویند که این شهر در زمان ساسانیان و به فرمان یزدگرد اول، به اسم “یزدان گرد” ایجاد شد. آثاری به‌جا مانده از دوران مختلف تاریخ؛ از اتابکان و تیموریان گرفته، تا ردپای زندیه و قاجار را در شهر یزد می‌توان دید.

بافت تاریخی یزد در سفر به یزد

بهترین فصل سفر به یزد

از آنجا که یزد در منطقه‌ای کویری قرار گرفته، بسیاری از ما آن را به آب و هوای گرم و خشک تابستان و شب‌های سرد و طولانی در زمستان می‌شناسیم. اگر گرمای هوا اذیتتان می‌کند، بهتر است قید سفر به یزد در تابستان را بزنید و در نیمه‌ی دوم سال راهی یزد شوید. گردشگران و اهالی سفر، بهار و پاییز را به‌خاطر هوای معتدل یزد انتخاب می‌کنند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که یزد شهری کویری و اختلاف دمای روز و شب آن زیاد است.

سفر ارزان به یزد

ارزان ترین فصل سفر به یزد تابستان است؛ چراکه مسافران کمی در این موقع از سال به دیدن یزد می‌روند. در تعطیلات نوروز و ابتدای بهار و پاییز هم به خاطر آب و هوای مطبوع و ایده‌آل، تعداد گردشگران به نسبت زیادتر شده و هزینه سفر و اقامت در یزد بیش‌تر است. بنابراین اگر هزینه سفر ذهنتان را مشغول کرده، روزهای غیرتعطیل و فصل تابستان را برای رفتن به یزد انتخاب کنید و مراقب هوای گرم باشید!

سفر به یزد، نمای دیدنی از شهر یزد

راه های سفر به یزد

راه‌های رسیدن به یزد زیادند و با توجه به بودجه و سلیقه می‌توانید بهترین روش را برای سفرتان انتخاب کنید.

سفر به یزد با قطار

ایستگاه راه آهن یزد در مرکز شهر و نزدیکی میدان امام حسین قرار گرفته. از شهرهایی که ایستگاه راه آهن دارند به مقصد یزد با خاطری آسوده می‌توانید سفر کنید. مدت زمان سفر از تهران به یزد با قطار حدودا ۸ ساعت است.

بیشتر بخوانید: راهنمای قطارهای تهران یزد تهران

سفر به یزد با هواپیما

از هر شهری که باشید، سفر یزد با هواپیما یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های مسافرت است. فرودگاه یزد در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته و فاصله زیادی ندارد. خرید بلیط هواپیمای یزد را از اسنپ‌تریپ به راحتی می‌توانید انجام دهید. مدت زمان پرواز تهران یزد با هواپیما ۱ ساعت فاصله است.

سفر به یزد با اتوبوس

یکی از روش‌های ارزان و اقتصادی سفر، خرید بلیت اتوبوس یزد است. یزد چند پایانه مسافربری و ترمینال اتوبوس دارد.

سفر به یزد با خودروی شخصی

بسیاری هم ترجیح می‌دهند تا سفر جاده‌ای به یزد داشته باشند تا از هزینه‌های رفت و آمد در شهر مقصد کم کنند. با توجه به شهر مبدا از جاده‌ها و مسیرهای متعددی به یزد می‌توانید بروید. فاصله تهران تا یزد حدود ۶۰۰ کیلومتر است که تقریبا به ۷ ساعت رانندگی نیاز دارید.

سفر به یزد راهنمای سفر یزد نمای بادگیرهای یزد

رفت و آمد در شهر یزد

برای رفت و آمد در یزد از تاکسی و اتوبوس می‌توانید استفاده کنید. البته که در سال‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی هم به وسایل حمل و نقل عمومی شهر اضافه شده‌اند.

دیدنی های شهر یزد

اکثر دیدنی‌های یزد در مرکز شهر و در نزدیک بافت تاریخی شهر قرار دارند. در سفر یزد حتما از این مکان‌های تاریخی و گردشگری دیدن کنید.

خانه لاری‌ ها

خانه لاری های یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

در محله فهادان و خیابان امام خمینی یزد، خانه‌ای قجری قرار گرفته که از زیباترین خانه‌های کویری است. خانه لاری‌ها ۱۵۰ سال دارد و قبلا کاربری مسکونی داشته.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های ایرانی، باغ دولت آباد یزد در خیابان شهید رجایی‌ست که بلندترین بادگیر جهان را در خودش جای داده. بنای داخل باغ از دوران افشاریه و زندیه به یادگار مانده. ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین، تالار آیینه، عمارت سردر و باغ ناصری از دیگر بخش‌های باغ دولت آباد هستند.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های یزد و در خیابان امام خمینی، مسجد جامع کبیر یزد قرار گرفته. مسجد جامع یزد به معماری جذابش شهرت دارد و شش ورودی مختلف دارد.

مجموعه امیرچخماق

میدان امیرچخماق یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

امیرچخماق از مسجد، میدان، بازار، آب انبار و تکیه تشکیل شده و از مکان‌های جذاب دیدنی یزد است. ساخت این مجموعه به تیموریان و جلال‌الدین امیرچخماق بر می‌گردد که حاکم شهر بوده.

حمام خان یزد

حمام خان یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

حمام خان که در زمان قاجار و در سال ۱۲۱۲ به دستور حاکم شهر با کاربری حمام ساخته شد، امروزه به رستوران و چایخانه سنتی شناخته می‌شود و از دیدنی‌های یزد است.

موزه آب

موزه آب یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

خانه کلاهدوزها یا موزه آب از خانه‌های تماشایی یزد است. برای بازدید از این خانه و دیدن لوازم مرتبط با قنات و آب، راه موزه آب را در خیابان قیام پیش بگیرید.

آتشکده بهرام (ورهرام)

آتشکده بهرام یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

کمتر کسی در سفر یزد رفتن به آتشکده بهرام را فراموش می‌کند. آتشکده‌ای که آتش درونش از ۱۵۰۰ سال پیش همچنان روشن است.

آب انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

آب انبار ۶ بادگیر یزد از دوران قاجار و با ۱۸۰ سال قدمت همچنان پابرجاست. این آب انبار را در خیابان دهم فروردین می‌توانید پیدا کنید.

موزه مارکار

موزه مارکار یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

برای آشنا شدن با آیین‌ها و رسوم زرتشتی به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یا موزه مارکار باید رفت.

ساباط‌های یزد

ساباط های یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

کوچه‌پس‌کوچه‌های سرپوشیده را ساباط، دالان و راهرو می‌گویند. اگر در تابستان سفر رفتید، با راه رفتن در ساباط‌های یزد می‌توانید کمی خنک شوید.

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

اگر به نور و انواع لوازم مرتبط با روشنایی علاقه دارید، به موزه آینه و روشنایی در خیابان کاشانی یزد سر بزنید. خود بنای موزه هم دیدنی است و در دوره پهلوی اول ساخته شده.

زندان اسکندر

زندان اسکندر یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر هشت قرن قدمت دارد. گفته می‌شود که اینجا در زمان حمله اسکندر مقدونی زندان بوده و بعدها تغییر کاربری داده.

آب انبار رستم گیو

آب انبار رستم گیو

یزد شهر آب انبارهاست و یکی از معروف‌ترین‌هایشان آب انبار رستم گیو است. برای بازدید از این آب انبار باید راهی محله زرتشتیان و بلوار بسیج شوید.

قنات زارچ

قنات زارچ یزد از دیدنی های یزد در سفر به یزد

طولانی‌ترین قنات دنیا، قنات زارچ یزد با طول ۱۰۰ کیلومتر است. قنات از روستای فهرج شروع شده و از روستاها و مناطق مختلف می‌گذرد و به زارچ می‌رسد.

جاذبه های دیدنی اطراف یزد

دیدنی‌های تماشایی یزد تنها به داخل شهر محدود نمی‌شود و با کمی کنجکاوی و رانندگی، به اطراف یزد هم می‌توانید بروید.

کاروانسرای زین‌الدین

کاروانسرای زین الدین یزد از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

کاروانسرای زین‌الدین یکی از شاهکارهای دوران صفویه است که اکنون یکی از اقامتگاه‌های خاص ایران هم محسوب می‌شود. کاروانسرایی که در حال حاضر می‌توان در آن چند شبی را در دل کویر اقامت داشت و در کیلومتر ۶۰ جاده یزد-کرمان قرار گرفته.

میبد

یخچال خشتی میبد یزد از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

یکی از شهرهای دیدنی اطراف و نزدیک یزد، میبد است. در حدود ۵۰ کیلومتری شهر و با یک ساعت می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند یخچال خشتی میبد، نارین قلعه، چاپارخانه، کاروانسرای شاه عباسی و برج کبوترخانه دیدن کنید.

اردکان

منارجنبان خرانق اردکان از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

با ۶۰ کیلومتر رانندگی از یزد به شهر اردکان می‌رسید و به دیدن جاذبه‌هایی مانند منارجنبان خرانق، که تماما خشتی و از منارجنبان اصفهان قدیمی‌تر است، خانه افضلی و زیارتگاه بی‌بی چک چک بروید.

بهترین هتل‌های یزد کدامند؟

مهریز

مهریز یزد از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

مهریز با شهر یزد ۴۵ کیلومتر و کمتر از یک ساعت با خودرو فاصله دارد. کوه ریگ، مجموعه مهرپادین، باغ پهلوان‌پور، قلعه سریزد و سرو کهنسال از جاذبه‌های تاریخی مهریز هستند.

ابرکوه

سرو ابرکوه از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

در ۱۵۰ کیلومتری شهر یزد و با دو ساعت رانندگی، به ابرکوه می‌توانید بروید. سرو ابرکوه از پیرترین موجودات زنده دنیاست و بیش از ۴ هزار سال سن دارد! در سفر به ابرکوه از خانه صولت یا موزه مردم‌شناسی ابرکوه، گنبد عالی و خانه آقازاده هم دیدن کنید.

تفت

شهر تفت یزد از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

از یزد تا تفت حدود ۲۵ کیلومتر راه است. از دیدنی‌های تفت می‌توان به آسیاب آبی، باغ صدری و مجموعه شاه نعمت‌الله ولی اشاره کرد.

کویر

کویر یزد از دیدنی های اطراف یزد در سفر به یزد

در سفر یزد یکی از کارهایی که نباید فراموش شود، رفتن به کویر و کویرگردی‌ست. کویر کاراکال، کویر عقدا، کویر هفت سنگ، کویر عقدا، کویر بافق و کویر ریگ زرین از کویرهای نزدیک به یزد به‌شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: کویرهای ایران

سوغات یزد

یزد شهر شیرینی‌های مختلف و خوشمزه و صنایع دستی‌ست. قطاب، کیک یزدی، حاجی بادومی، باقلوا یزدی، نان کنجدی و سوهان خانی از شیرینی‌های سنتی یزد هستند. معروف‌ترین مکان برای خرید شیرینی سنتی در یزد، کارگاه شیرینی‌پزی حاج خلیفه رهبر در میدان امیرچخماق است. البته که حاج خلیفه شعبه‌های دیگری هم دارد. دارایی‌بافی و ترمه از سوغات دیگر و صنایع‌دستی این شهر است که تنوع زیاد و رنگ‌های زیبایی را پوشش می‌دهد.

سوغات یزد در سفر به یزد

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات یزد را از کجا بخریم؟

مراکز خرید یزد

بازار خان، بازار قیصریه، بازار زرگری یا طلافروشان و بازار پنجه‌علی یا بازار مسگرهای یزد، از بازارهای سنتی و قدیمی یزد هستند که برای خرید سوغات می‌توانید به آن‎ها بروید. از دیگر مراکز خرید یزد به پاساژ ستاره، مرکز خرید آریا، مرکز خرید شقایق، پاساژ امیر و پاساژ علاالدین می‌توان اشاره کرد.

بازار یزد در سفر به یزد

غذاهای محلی یزد

بدون امتحان کردن غذاهای سنتی یزد نمی‌شود از این شهر خارج شد. آبگوشت گوجه بادمجان، قلیه کدو، خورش به آلو، قیمه نخود، کوفته نخودچی و آش شولی از غذاهای محلی یزد هستند.

غذاهای سنتی و محلی یزد در سفر به یزد

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین غذاهای سنتی یزد

بهترین رستوران های یزد

برای چشیدن طعم غذاهای خوشمزه ایرانی و فرنگی و سنتی، در سفر یزد این لیست رستوران‌های یزد را همراهتان داشته باشید:

رستوران ترمه و ترنج یزد

رستوران ترمه و ترنج یزد از رستوران های یزد در سفر به یزد

رستوران ترمه و ترنج از رستوران های سنتی یزد با غذاهای باکیفیت و سنتی آماده پذیرایی‌ست. فضای آرام و بزرگ، پرسنل صمیمی و کیفیت و قیمت مناسب از مزایای رستوران به‌شمار می‌روند.

رستوران سزار یزد

رستوران سزار یزد از رستوران های یزد در سفر به یزد

اگر در یزد هوس غذای فرنگی و ایتالیایی کردید، رستوران سزار گزینه‌ای ایده‌آل است. صرف غذا در محیط و دکوراسیون متفاوت رستوران، تجربه‌ای جدید را برایتان رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید: در یزد کجا صبحانه بخوریم؟

رستوران مشیر الممالک یزد

رستوران مشیر الممالک یزد از رستوران های یزد در سفر به یزد

رستوران هتل مشیرالممالک با فضایی سرسبز، محیطی زیبا و غذاهای ایرانی خوش‌طعم، انتخابی خوب برای صرف غذا در بین رستوران‌های یزد است.

فست فود کرنوپیچ یزد

رستوران کرنوپیچ یزد از رستوران های یزد در سفر به یزد

از نظر بسیاری بهترین فست فود یزد را در کرنوپیچ می‌توان پیدا کرد. فست فود کرنوپیچ به پیتزاهای مختلف و جالب مشهور است و همین انتخاب غذا را برایتان سخت می‌کند.

تالار یزد یا رستوران قهوه‌چی یزد

رستوران قهوه چی یزد از رستوران های یزد در سفر به یزد

رستوران قهوه چی از رستوران‌های قدیمی یزد در دروازه قرآن این شهر است. فضا و سالن‌های بزرگ و غذاهای سنتی مرغوب، از دلایل انتخاب چندین باره این رستوران در سفرتان به یزد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های سنتی یزد

هتل های یزد

برای تجربه‌ی مهمان‌نوازی مردم شیرین یزد، روی این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها حساب کنید:

هتل پارسیان صفائیه یزد

هتل صفاییه یزد از هتل های یزد در سفر به یزد

اگر خواستید در زمان مسافرتتان به هتلی ۵ ستاره بروید، هتل صفاییه یزد آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران است. برخی از اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل پارسیان صفائیه یزد در باغ قرار دارند. تمیزی و راحتی و پرسنل خوش‌برخورد از مزایای هتل از نگاه کاربران است.

هتل داد یزد

هتل داد یزد از هتل های یزد در سفر به یزد

برای اقامتی لوکس و به‌یادماندنی، هتل ۴ ستاره داد انتخابی بی‌نظیر است. هتل داد یزد یکی از هتل‌های منحصربه‌فرد ایران بوده و معماری جذاب و قابل توجهی دارد. امکانات و خدماتی از جمله رستوران و کافه تا روم سرویس و سال همایش در هتل داد برای مسافران فراهم شده.

بیشتر بخوانید: اقامتگاه های یزد؛ تجربه اقامتی دلنشین در شهر خشتی

هتل باغ مشیرالممالک یزد

هتل باغ مشیر الممالک یزد از هتل های یزد در سفر به یزد

هتل ۴ ستاره دیگری که بسیاری را بارها برای اقامت به آن می‌کشاند، هتل باغ مشیرالممالک یزد از هتل‌های سنتی و تاریخی این شهر است. بنای هتل مشیر الممالک به قاجاریه بر می‌گردد و فضای سبز و محیط دلبازش، در طول اقامت حال و هوایتان را عوض می‌کند.

هتل لاله یزد

هتل لاله یزد از هتل های یزد در سفر به یزد

برای اقامتی مقرون به‌صرفه و اقتصادی، به هتل لاله که در بلوار بسیج قرار دارد و از هتل‌های ۳ ستاره یزد است، می‌توانید بروید. نزدیکی به مرکز شهر، محیط و حس و حال سنتی و دلنشین از نقاط قوت هتل لاله یزد به‌شمار می‌روند.

بوتیک هتل هومان یزد

بوتیک هتل هومان یزد از هتل های یزد در سفر به یزد

هتل هومان همان بهترین هتل یزد است که دنبالش هستید. هتلی که ستاره ندارد، اما مسافری را پیدا نمی‌کنید که از بوتیک هتل هومان ناراضی خارج شود و باب میل هر سلیقه و بودجه‌ایست.

یزد تنوع بالایی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی را دارد که برای مشاهده جزئیات هتل‌های یزد به این صفحه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل‌های یزد کدامند؟

تجربه شما از سفر به یزد چیست؟ جای چه چیزی در این سفرنامه و راهنمای سفر یزد خالی‌ست؟ برای ما و دیگر خوانندگان اسنپ‌تریپ بنویسید.

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

قنات زارچ یزد، سفری زیر زمینی به دل تاریخ!

26 تیر 1402
معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

معرفی بهترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی یزد

21 تیر 1402

۲ نظر

  • پاسخ سمیه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ از ۰۹:۴۴

    رستوران حاجی قهوه چی رو رفتم و کباب کوبیده های عالی داره…

  • پاسخ بیتا عباسی ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ از ۰۹:۴۶

    قشنگترین شهر ایرانننه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد